Sari la conținut

Dulciurile sănătoase pentru copii, de Crăciun

Dulciuri, dulciuri și iar dulciuri - asta își doresc toți copiii de la Moș Nicolae sau de Moș Crăciun și asta și primesc. Pungi întregi de bomboane, ciocolată, napolitane. Nu vă spunem să nu le mai dați deloc, deși dacă ne uităm pe etichete așa ar trebui. Sunt ambalate frumos și au gust delicios, dar vin la pachet cu E-uri, zahăr, coloranţi şi arome sintetice. Va arătăm chiar acum că există și variante sănătoase la prețuri rezonabile.

În luna decembrie, Moşul cel bun deghizat în negustor are grijă că toate magazinele să abunde în dulciuri, care mai de care mai gustoase, colorate şi frumos ambalate, că să îi atragă pe copii. Însă, pe cât de delicioase, pe atât de nesănătoase sunt produsele dulci de Crăciun. De exemplu, o figurină din ciocolată este o adevărată bombă calorică.

Zahărul, laptele praf, dar şi îndulcitorii sunt printre primele ingrediente trecute pe etichetă.

Şi lista continuă cu ingrediente la fel de periculoase. Dar sunt scrise cu litere atât de mici, încât pot fi citite doar cu lupa.

„Gustul de dulce se obţine şi cu ajutorul altor nume, nu doar zahărul este cel mai dulce, poate fi sirop de glucoză fructoză apoi sunt foarte multe cereale reafinate, făinuri, multă sare, culmea, chiar dacă nouă ni se pare că produsul este doar dulce, acolo gustul sărat este mascat de dulce”, afirmă Ruxandra Pleşea, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice.

Consumul de dulciuri creşte în perioada sărbătorilor. Potrivit unor estimări, vânzările se triplează în luna decembrie şi se ajunge chiar la un consum de peste şapte milioane de kilograme. Copiii primesc cadouri dulci de la familie şi prieteni.

„În perioada sărbătorilor părinţii le spun des copiilor: uite, dacă eşti cuminte, Moşul o să îţi aducă ceva bun, ceva dulce. Dacă nu eşti cuminte, nu o să îţi aducă ceva bun . O să îţi aducă o nuieluşă. Cam astea sunt interacţiunile dintre părinţi şi copii cel mai des folosite”, afirmă Otilia Mantelers, expert în parenting şi sănătate relaţională.

Acest comportament este unul periculos, atrag atenţia specialiştii în parenting.

Nu este în regulă. Din păcate se face nu numai de Moş Crăciun, se face la cursurile de balet, al cursurile de înot unde faci activităţi sănătoase şi la sfârşit copiii primesc că recompense ceva dulce. Se creează asocierea asta subconştientă că dacă vei coopera cu nişte adulţi atunci primeşti ceva dulce şi asta este gratificaţia ta şi începi să tânjeşti la acel ceva dulce că fiind sursă ta de fericire”, afirmă Otilia Mantelers, expert în parenting şi sănătate relaţională.

Această este însă o capcană. Medicii atrag atenţia că zahărul în exces nu face deloc bine organismului copiilor. Riscurile sunt mari, iar efectele nu se văd pe moment, ci în ani.

„Pot să provoace o îngrăşare nefirească şi pot duce la diabet şi dislipidemii, sindrom metabolic, boli întâlnite la oamenii maturi care sunt din ce în ce mai frecvente şi la copii din păcate”, spune Laura Ene, medic primar diabet, nutriţie şi boli nutriţie.

„Din păcate, obezitatea la copii în România este în creştere. Am trecut de pe un loc 3 pe un loc 2 în Europa. Obezitatea la copil înseamnă o influenţă ce va avea impact pentru tot restul vieţii. În final vor avea o înălţime mai mică, o dinamică şi tulburări de sexualizare, o maturizare precoce, tulburări endocrine, un stigmat social de care suferă”, spune Ruxandra Pleşea, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice.

E foarte greu să îi explici unui copil că dulciurile nu sunt bune. Copilul se uită cu ochii mari şi spune că eşti un părinte rău în final. A interzice complet dulciurile nu este o soluţie. Copilul poate să dezvolte adevărate obsesii în casă cât mai puţine dulciuri iar momentele în care se servesc dulciuri să fie cele în care copilul iese afară este o sărbătoare, e ziua cuiva”, adaugă Ruxandra Pleşea, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice.

Și exemplul nostru al adulţilor este foarte important. Copilul ceea ce vede, aia face. Cel mai corect ar fi să ne ferim să fie abundenţă de calorii pe masă. Să fie abundenţă de vitamine şi minerale”, spune Laura Ene, medic primar diabet, nutriţie şi boli nutriţie

Vitamine şi minerale gășiţi din belşug în fructele proaspete.

În locul clasicelor dulciuri pentru Crăciun, avem şi variante sănătoase: ciocolată neagră cu 80% cacao, turtă dulce fără zahăr adăugat şi fructe uscate. Toate aceste produse se găsesc în unele supermarketuri şi în magazinele naturiste.

Noi ne-am uitat cu atenţie pe etichete şi am ales câteva variante sănătoase, dar şi accesibile. Cu aproximativ 50 de lei, puteţi cumpăra dulciuri fără zahăr sau E-uri, dar care să le placă celor mici. Atenţie mare inclusiv la produsele aşa-zis naturale. Multe nu sunt deloc ceea ce par. De aceea trebuie să citiţi eticheta de fiecare dată. Dacă timpul vă permite, puteţi face acasă bomboane de pom sănătoase.

„Este unul dintre deserturile preferate ale copiilor mei. Pentru că inevitabil copiii aud de bomboane şi decât să le dau varianta din comerţ, am preferat să găsesc o reţetă pe care să le-o prepar acasă”, spune Eugenia Dobrescu, tehnician nutriţionist.

Aveţi nevoie de nuci, migdale sau caju, care trebuie mărunţite şi amestecate cu stafide, scorţişoară şi suc de portocale. Apoi puteţi formă biluţe pe care le lăsăţi la frigider aproximativ o oră. Copiii vor fi încântaţi atât de aspect, cât şi de gust.

Astfel, echilibrul este cheia unor sărbători sănătoase şi liniştite pentru toată familia. Este important să nu uităm de adevăratul spirit al Crăciunului şi să nu transformăm această perioadă într-un motiv de excese de tot felul.