Centrul pentru soluționarea litigiilor dintre clienți și bănci, primit cu neîncredere

Data publicării:
Ghiseu banca crop

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar este noua instituţie care se va putea ocupa de rezolvarea conflictelor dintre clienţi şi bănci. Potrivit legii, centrul este autonom, iar conducerea este formată din cinci membri - câte unul desemnat de Banca Naţională, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia Băncilor, o asociaţie de consumatori, plus un reprezentant independent.

Şeful mediatorilor din România acuză însă că tocmai această structură a conducerii o va împiedica să fie independentă.

„Prin această ordonanţă se instituie un monopol absolut asupra litigiilor dintre consumatori şi bănci, monopol în favoarea organismului înfiinţat de Banca Naţională”, spune Mugur Bogdan Mitroi, preşedintele Consiliului de Mediere.

De conflictele dintre clienţi şi bănci se vor putea ocupa în continuare şi Protecţia Consumatorilor, dar şi mediatorii, ca până acum, înainte să se ajungă la tribunal.

„Întâi vii şi te înţelegi, dacă nu găseşti comunicare, nu găseşti colaborare, tu în calitate de consumator, atunci mergi la ANPC sau în instanţă”, spune Marius Dunca, preşedintele ANPC.

Avantajul este că cei care vor apela la noua instituţie de soluţionare a conflictelor nu vor plăti pentru procedura de mediere. Medierea clasică se face, însă, contracost. Deschiderea unui dosar pleacă de la 100 de lei, iar costurile ulterioare sunt negociate de mediator cu părţile implicate.

Clienţii care luptă acum cu băncile prin tribunale nu-şi pun speranţele în noua instituţie de mediere.

„Nu credem în niciun fel de structură organizatorică prin care băncile vor fi aduse la masa negocierilor. Ne-au demonstrat că nu vor să negocieze şi că nu vor să împartă în mod echitabil povara creditelor în franci, în mod special”, spune Cătălin Voivozeanu, reprezentantul unui grup de clienţi.

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor va avea venituri proprii, dar va primi bani şi de la bănci.

Până acum, soluţia medierii nu a fost aleasă de prea mulţi clienţi, pentru că băncile nu veneau la discuţii, acuză mediatorii. În România sunt circa 7.000 de mediatori. Potrivit avocaţilor, în mai puţin de 1% dintre litigiile care vizează băncile este folosită medierea. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
De ce au fost criticaţi Carmen şi Klaus Iohannis de Paştele ortodox! Românii au spus-o direct, după mesajele...
Digi FM
Motivul pentru care Mihai Mărgineanu și soția lui au fugit în Spania: Nici nu știi ce să zici: ”Mulți...
Pro FM
Hailey Bieber e însărcinată și are deja o burtică proeminentă. Modelul și Justin Bieber au anunțat că vor...
Film Now
Dakota Johnson și Pedro Pascal, sărut pasional pe străzile din New York. Imaginile au fost surprinse în...
Adevarul
Alina Kabaeva, „olimpica lui Putin", primele declaraţii după despărţire: „Dacă îți spune conducerea să nu te...
Newsweek
VIDEO 26 de țări contra Chinei, care a izolat Taiwan cu avioane de luptă. Distrugător SUA, implicat
Digi FM
Mihai Albu a fost diagnosticat cu cancer. Creatorul de pantofi, primele declarații după ce a fost operat...
Digi World
Un neurochirurg de 83 de ani, triatlonist pasionat, își împărtășește cele 4 principii pentru o viață lungă și...
Digi Animal World
Un bărbat a mers pe autostradă cu un șarpe prins de bara de protecție. Imaginile filmate în trafic au devenit...
Film Now
Soția lui Bruce Willis, despre cum s-a schimbat în bine viața ei de când a anunțat boala actorului: "O...