Cum ar trebui să reacţionăm când suntem agresați în trafic. Sfaturi pentru șoferi de la Titi Aur

conducand masina in trafic aglomerat
Sursa foto: Profimedia

Traficul pune frecvent nervii șoferilor la încercare și nu puțini sunt cei care reacționează agresiv. În caz de conflict, trebuie să fim calmi, să nu provocăm agresorul şi să anunţăm întotdeauna incidentul la 112. Pilotul Titi Aur și psihologul Keren Rosner vin cu sfaturi pentru șoferi.

„În primul rand, plecăm de la cele trei reguli pe care trebuie să le respectăm pe stradă: 1) reguli de circulaţie, 2) reguli de conducere defensivă, 3) reguli de bun simţ. Pilotul Titi Aur spune că prioritatea, atunci când ne aflăm la volan este să ne asigurăm că ajungem întregi şi sănătoşi la destinaţie.

Cum trebuie să reacţionăm când suntem şicanaţi 

„În cazul în care un alt participant la trafic (pieton, biciclist, şofer) te agresează, nu trebuie să îl bagi în seamă sau să îl provoci. Persoana poate fi băută, drogată sau cu probleme de sănătate. Nu trebuie să intri în concurenţă cu astfel de persoane, ci să le ignori, să te îndepărtezi de ele. Daca eşti la volan, mai bine acordăm prioritate deşi ele nu au, decât să intrăm într-un conflict”, recomandă Titi Aur, citat de Mediafax.

Titi Aur mai spune că, dacă şoferul este foarte agresiv, nu avem alte şanse decât să ne apărăm, să blocăm maşina şi să sunăm la 112. Este foarte important să nu îi provocăm. „Orice tentativă de a răspunde unei provocări poate duce la un accident sau la o stare conflictuală care poate degenera în bătaie, atac cu cuţitul sau împuşcături”, mai spune specialistul în conducere defensivă.

„Anunţăm la 112 incidentul. Este binevenită o camera de bord sau să filmăm cu telefonul agresiunea, pentru că îl descurajează pe agresor”, spune Titi Aur.

Situaţiile de şicanare sau agresiune în traficul din România nu sunt rare, iar comunicarea pare să fie elementul cel mai important în aplanarea unui conflict.

„Comportamentul agresiv în trafic nu este decât o parte din comportamentul nostru general, care a devenit mai violent în ultima perioadă, în ultimul an de izolare. Am devenit mai irascibili, mai puţin toleranţi şi cu un prag de toleranţă mai scăzut”, consideră Keren Rosner, psiholog, psihoterapeut.

Psiholog: Persoanale care reacţionează violent uneori caută astfel de situaţii pentru a se detensiona emoţional

Lipsa comunicarii este un factor important, consideră Keren Rosner, psiholog. „În afara faptului că suntem mai puţini toleranţi, şi comunicarea a avut de suferit în ultima perioadă, în pandemie. Oricum, nu aveam o comunicare foarte bună şi nu ne bazam pe ea în rezolvarea conflictelor”.

Specialista consideră că modul în care ne comportăm în trafic ţine de educatie, de auto-cunoaştere şi gestionarea propriilor emoţii în momente critice, când latura emoţională preia controlul asupra celei raţionale.

Cel mai des, comportament agresiv în trafic pare că au tinerii care sunt educaţi că lor li se cuvine totul, care au o maşină mai bună, care fac parte dintr-un grup social puternic. „Aceştia tind să creadă că este dreptul lor ca în trafic să se întâmple cum vor ei, că au mereu prioritate şi că ceilalţi participanţi la trafic trebuie să fie atenţi la nevoile şi dorinţele lor, dându-le prioritate mereu. Convingerea asta determină comportamentul agresiv”, explică Rosner.

„În general, persoanale care reacţionează violent şi faptul că sunt pregătiţi cu obiecte ce pot fi folosite în conflicte, uneori caută astfel de situaţii pentru a se detensiona emoţional şi pentru a ieşi în evidenţă dar şi pentru a intimida alte persoane şi a se simţi ei puternici. Acet tip de oameni sunt dispuşi să aibă mereu astfel de comportamente agresive în trafic”, mai arată psihologul.

Persoanele agresive în trafic se valorizează prin maşina pe care o conduc şi atitudinea pe care o au faţă de alţi şoferi. Ele au convingerea că doar restul trebuie să se supună regulilor, fiind deranjate de reguli şi de ceilalţi şoferi. Dar atitudinea de „macho” provoacă frici şi traume şoferilor agresaţi, susţine Keren Rosner. „Sunt mulţi şoferi, în special femei, care sunt terifiate de comportamentul unor astfel de indivizi. Am avut în terapie persoane care au avut astfel de incidente şi le era teamă apoi să mai conducă, se temeau de astfel de conflicte pe viitor. Sunt şi bărbaţi care sunt intimidaţi şi devin timizi în trafic, evită conflcitele, lasă de la ei, nu reacţionează”.

Specialiştii spun că în caz de conflict sau agresiune, trebuie sunat la 112. Pe termen lung însă, politici şi campanii ar fi binevenite. „Poliţia trebuie să intervină, să ia masuri, astfel de comportamente să fie penalizate. Iar dacă acest timp de comportamnt este repetitiv, atunci şi sancţiunile ar trebui să fie progresiv suficent de drastice, astfel încât să descurajeze astfel de comportamente”, mai arată Rosner, care susţine că dacă nu exista consecinţe, comportamentele violente continuă, poate şi în formă mai gravă.

În practică, de multe ori, conflictele pornesc de la lucruri minore şi escalează. Ce este de reţinut este faptul că persoanele care agresează alţi participanţi la trafic nu sunt paşnice ci din contră, sunt pregătite să reacţioneze la orice provocare, oricât de măruntă ar fi.

Cum să interacţionăm cu indisciplinaţii din trafic

Titi Aur şi psihologul Keren Rosner consideră că cel mai indicat este să evităm situaţii conflictuale în trafic, să nu provocăm persoanele agresive.

„Cel mai important este să îţi păstrezi calmul, să fi prudent şi să ieşi din situaţia de pericol. Este indicat să nu ieşi din maşină, să nu reacţionezi, ci să ai un ton calm şi o atitudine de reconciliere şi, de asemenea, să păstrezi o distanţă de siguranţă. Totodată, e de preferat să nu arăţi că eşti intimidat, că îţi e frică”, mai spune psihoterapetul. Aceasta spune că este nevoie de educaţie, auto-educaţie şi empatie, precum şi interiorizare a regulilor de circulaţie. Iar pentru agresori, specialista consideră că ar trebui să fie obligaţi să participe la cursuri de reeducare a comportamentului în trafic pentru a-şi redobândi carnetul.

Editor : A.P.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate