Video Unele facturi la energie electrică și gaz vor veni luna aceasta cu întârziere

Data actualizării: Data publicării:
doi batrani cu mana pe calorifer se uita la o factura
Până la 5 milioane de oameni ar putea avea nevoie de sprijin financiar pentru facturile la energie Foto: Guliver/GettyImages

Pentru mulți români facturile de electricitate și gaz vor veni cu întârziere luna aceasta, pentru că furnizorii nu știu cum să le emită sau încă lucrează la modificarea sistemului de facturare. Legea adoptată recent îi obligă la plafonare și compensare, dar nu există norme care să le spună exact cum să factureze.

„Pentru a implementa în sistemul informatic modificările necesare aplicării compensațiilor și plafonării prețurilor la energie, precum și a ajutoarelor pentru clientul vulnerabil este posibil ca facturile să fie emise cu întârziere. Nu-ți face griji. Vei putea plăti valoarea acestora cum ai făcut-o și până acum. Adică vei avea la dispoziție același număr de zile de la data emiterii” - acesta este mesajul pe care un mare furnizor de energie electrică îl trasmite celor aproape 3 milioane de clienți pe care îi are.

Explicația pentru întârzieri este una simplă. Facturile care trebuie să ajungă zilele acestea în căsuțele poștale sau pe mail-urile românilor trebuie să conțină și contravaloarea consumului pentru zilele care au trecut de la 1 noiembrie încoace, moment de la care se aplică mecanismul de plafonare și compensare stabilit prin lege, unul destul de complicat. Cum, însă, legea, adoptată de Parlament la finalul lunii trecute, nu are norme de aplicare, furnizorii întâmpină probleme în calcularea facturilor și în modificarea sistemelor informatice.

Enel nu e singura companie care și-a pus clienții în gardă că facturile vor ajunge mai târziu. Cei de la CEZ au anunțat chiar suspendarea timp de 10-15 zile a facturării. Estimează că aproximativ 500.000 de facturi de gaze și energie vor fi emise cu întârziere, adică undeva la 75 - 80 la sută din totatul facturilor din această lună.

Cei de la E.ON spun și-au modificat sistemul informatic în timp record astfel încât să poată trimite facturile la timp și ca ele să fie reduse conform legii.

Și clienții Electrica vor primi facturile la timp, însă compania dă de înțeles că deocamdată nu va aplica reducerile pentru consumul de după 1 noiembrie și că va reveni cu toate corecțiile în factura următoare, după ce autoritățile stabilesc normele de aplicare ale legii. Corecțiile vor cuprinde atât schema de sprijin aferentă lunii noiembrie, cât și cea aferentă lunii următoare - au transmis reprezentanții Electrica pentru Digi24.

Experții în energie nu văd cu ochi buni buni întârzierile în emiterea facturilor cauzate de adoptarea măsurilor de sprijin pentru populație și IMM-uri pe ultima sută de metri.

„E important să existe un dialog mai consistent între autoritățile statului și toți cei implicați, pentru a nu ajunge în situația în care, încercând să rezolvăm o problemă, creăm altele”, spune Răzvan Nicolescu, fost ministru al energiei.

Pentru ca românii să beneficieze pe perioada iernii de prețuri plafonate la gaze și energie și să mai primească și discounturi, dacă se încadrează în anumite limite de consum, statul va despăgubi furnizorii.

„Ne vor trebui aproximativ 3 miliarde de lei să acoperim impactul bugetar pentru măsurile privind plata facturilor la energie sau plafonarea facturilor pentru energie, plus consumatori vulnerabili, care au impact de undeva 410-415 milioane, dar asta pe toata perioada, nu numai anul acesta”, a declarat Dan Vîlceanu, ministrul demis al finanțelor.

Sprijinul de la stat pentru facturi mai mici se acordă în perioada 1 noiembrie 2021 - 31 martie 2022.

Editor : Luana Pavaluca

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri