Sari la conținut

Angajații din România de a căror pricepere depind afaceri uriașe

Sunt mai puţin de 100 de specialişti, iar de priceperea lor depind afaceri de milioane de euro, adică activitate portului Constanţa. Piloţii maritimi poartă pe umeri o răspundere uriaşă. Ei sunt cei care aduc în siguranță toate vapoarele la cheu. Ştiu danele portului ca pe propriul buzunar şi ar putea naviga cu ochii închişi, dacă ar fi nevoie.

La astfel de riscuri se supun piloții în drumul spre navele pe care trebuie să le preia din larg. Mare agitată, vânt, ploaie. Indiferent de condiții, dacă nu sunt ei la timonă, vaporul nu intră în port. Îl însoţim în misiune pe unul dintre cei mai experimentaţi piloţi ai Constanţei. Trebuie să ajungă la bordul unui mineralier lung de 225 de metri, cu o încărcătură de peste 70 de mii de tone de cărbune.

Sergiu Floca, pilot maritim: Pilotul este un ofițer de cursă lungă, perfect cunoscător al zonei de navigație, expert în manevrarea navei, care-și pune însușirile la dispoziția comandantului acesteia, astfel încât nava să ajungă în deplină siguranță în locul de acostare.

Din 1983, Sergiu Floca a adus cu bine la mal peste 10.000 de nave. Pilotina sa - şalupa cu care iese în larg pentru a întâmpina vapoarele ce se apropie de port a acostat, pe rând, lângă pescadoare, petroliere, mineraliere sau portcontainere uriaşe. Timpul costă, aşa că transferul se face din mers.

Odată ajuns la bord, pilotul preia atribuţiile comandantului navei.

Comandantul navei: Bună dimineața!
Pilot: Bine ați venit în Constanța, domnule comandant! Mă numesc Sergiu. Viteza?
Comandant: 2,5 noduri.
Pilot: Și motorul?
Comandant: Cu toată forța înainte.
Pilot: Haideți să încercăm la jumătate înainte, vă rog.

Nu e timp de prea multe discuții, pentru că fiecare minut contează. Manevrele de acostare sunt treabă de fineţe, când încerci să intri în port cu un mastodont mai lung decât două stadioane de fotbal puse cap la cap.

Sergiu Floca, pilot maritim: Precum vedeți, suntem primiți foarte bine la bord, ca buni prieteni și asta și suntem. Un comandant de navă și un pilot, chiar dacă nu s-au văzut în viața lor devin cei mai buni prieteni. De ce? Comandantul are pe mână averea asta. Japonezii îi spun navei , lume, „maru”. Din clipa în care au părăsit uscatul până când s-au întors ei văd în jur apă și asta e lumea lor, pe o navă găsești orice. Când vine pilotul la bord îl ajută să ajungă cu lumea lui în siguranță.

Paul Greavu, reporter Digi24: Manevra de acostare se desfășoară lent și cu foarte multă grijă. Icarus este încărcat la capacitate maximă, peste 73.000 de tone de cărbune transportă această navă, iar pentru asistență au fost chemate trei remorchere.

Două ore și jumătate mai târziu nava a acostat, iar muncitorii pot începe descărcarea.

Ruslan Anielov, comandantul navei: Cred că a fost calm, calm și sigur în acțiunile sale.

Sergiu Floca, pilot maritim: O manevră de dificultate crescută, dar și nava și remorcherele și-au făcut treaba toate. Clasicul mai încet e mai bine, că e mai în siguranță.

Pilotul are acum o clipă de respiro. Vor urma, însă, noi provocări. În toată Europa nu sunt mai mult de 5.000 de astfel de piloţi. România are mai puţin de 100.