Sari la conținut

Rusia și doctrina știrilor false. Rolul informației în războiul hibrid

NATO trebuie să se apere în spațiul cibernetic la fel de eficient ca și în aer, la sol sau pe mare, stabileau în iulie, la Varșovia, liderii celor 28 de state aliate. Ulterior,  atacurile hackerilor care au acționat la ordinele Rusiei, precum și răspândirea de știri false au confirmat că informația este o armă cu un potențial distructiv imens în războiul hibrid. Război care are în spate ceea ce presa occidentală numește „doctrina Gherasimov”.

NATO Chiefs of Defence meetings - Military Committee in Chiefs of Defence Session (MR/CS) with NRC (NATO-Russia Council)

Valeri Gherasimov / FOTO: nato.int

În 2013, generalul Valeri Gherasimov, pe atunci șeful Statului Major al armatei ruse, a scris un articol în care a indicat direcțiile strategice de urmat în cazul unei confruntări.

„În secolul al XXI-lea, am remarcat o tendință de estompare a graniței dintre starea de război și cea de pace. Războaiele nu mai sunt declarate și, odată începute, se desfășoară după un tipar neobișnuit”. Așa își începea oficialul rus argumentația apărută în „Curierul militar-industrial”, o publicație a armatei.

„Regulile de război însele s-au schimbat. Rolul mijloacelor non-militare în atingerea obiectivelor politice și strategice a crescut și, în multe cazuri, aceste mijloace au o eficiență mai mare decât puterea armelor. Metodele aplicate într-un conflict se concentrează mai mult în direcția utilizării la scară largă a măsurilor politice, economice, informaționale, umanitare, ținându-se cont de potențialul de protest al populației”, preciza Valeri Gherasimov.

Spațiul informațional, un câmp de luptă

În opinia sa, revoltele din Orientul Mijlociu și Nordul Africii sunt evenimente specifice războiului secolului al XXI-lea. Violențele din timpul „Primăverii Arabe” confirmă faptul că „un stat perfect funcțional și prosper poate să fi transformat în scena unui cumplit conflict armat, să devină victima intervenției străine și să cadă pradă haosului, catastrofei umanitare și războiului civil”, mai spunea Gherasimov.

Și trage și o concluzie importantă pentru ce avea să urmeze:„Spațiul informațional deschide posibilități asimetrice extinse pentru reducerea potențialului combativ al adversarului. În nordul Africii, am fost martorii folosirii tehnologiei pentru influențarea structurilor statului și a populației, cu ajutorul rețelelor de informare. Este necesară perfecționarea acestor activități în spațiul informațional, inclusiv pentru apărarea obiectivelor noastre”.

Acțiunile asimetrice, utilizate la scară largă

Valeri Gherasimov remarcă, în acest context, avantajul noilor tehnologii informaționale. „Noile tehnologii informaționale au permis reducerea semnificativă a decalajelor spațiale, temporale și informaționale între forțele din teren și organismele de control. Confruntările frontale între unități mari de forțe la nivel strategic și operațional devin, treptat, o amintire. Acțiunile de la distanță îndreptate împotriva inamicului, fără contact direct, devin principalul mijloc de atingere a scopurilor operaționale și de luptă. Înfrângerea inamicului se face în întreaga profunzime a teritoriului său”, scria fostul șef al Statului Major al armatei ruse.

Acțiunile asimetrice sunt utilizate la scară tot mai largă, permițând anularea avantajelor inamicului într-un conflict armat. Printre aceste acțiuni de numără folosirea forțelor speciale și a opoziției interne pentru a crea un front operațional continuu pe întreg teritoriul statului inamic, la care se adaugă acțiuni informaționale, dispozitive și alte mijloace perfecționate constant”, a adăugat Valeri Gherasimov.

Iar printre „acțiunile informaționale” se numără și răspândirea de știri false. „Armata, tehnologia, informația, diplomația, economia, cultura sunt toate instrumente controlate de stat și folosite pentru atingerea unui singur set de obiective strategice”, scria, recent, Molly K. McKew, fost consilier al ex-președintelui georgian Mihail Saakașvili, precum și al premierului moldovean Vlad Filat, în perioada 2014-2015.

„Războiul informațional nu urmărește crearea unui adevăr alternativ, ci erodarea capacității noastre de a distinge adevărul. Nu este vorba despre propagandă, ci despre tehnici mai subtile, cunoscute în Rusia ca „măsuri active” și „control reflexiv”. Obiectivul acestor tehnici: să ne facă pe noi – țintele - să acționăm împotriva propriilor interese”, adăuga Molly K. McKew.

Volumul câștigă lupta cu credibilitatea

„Acțiunile informaționale” s-au rafinat din 2013, anul apariției „doctrinei Gherasimov.

În Statele Unite, atacurile cibernetice asupra serverelor Comitetului Național Democrat au fost dublate de răspândirea de informații false despre rivalii candidatului republican la alegerile prezidențiale din noiembrie, Donald Trump, care se va instala, mâine, la Casa Albă. 

Într-un raport pentru Rand Corporation, cercetătorul Christopher Paul remarcă patru caracteristici esențiale ale noului model de propaganda rusă.

1. Volumul mare. Asta presupune folosirea unui număr mare de mass-media tradiționale, site-uri de știri false și armate de trolli plătiți. Cei din urmă sunt provocatori care primesc diverse sume de bani pentru a genera dezbateri aprinse, a profera insulte și a polua, astfel, discuțiile de pe rețelele sociale și de pe forumuri.

2. Rapiditatea și continuitatea. Informațiile care servesc obiectivelor strategice ale Kremlinului trebuie să devină „virale”, prin transmiterea 24 de ore din 24 pe canalele menționate mai sus. Cu ce scop spune chiar Valeri Gherasimov: „Pauzele tactice și operaționale pe care le-ar fi putut exploata inamicul dispar”.

3. Falsitatea sau, cum o numește Christopher Paul, „neangajarea față de realitatea obiectivă”. Uneori, știrile conțin un sâmbure de adevăr, dar distorsionează realitatea. De multe ori însă, ceea ce se transmite este pură ficțiune, fotografii trucate, evenimente înscenate.

4. Lipsă de consistență. Deși, în mod tradițional, consistența și persuasiunea merg mână în mână, propaganda rusă a demonstrat că „țintele” pot fi convinse și altfel. În discuțiile despre temele de interes pentru Rusia, propagandiștii aruncă peste dezbaterea cu argumente „o pleavă de explicații alternative, teorii și acuzații, pentru a distrage atenția și a observa care zvonuri devin credibile”.

Etichete: Vladimir Putin , kremlin , propaganda , doctrina , valeri gherasimov , stiri false

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale