Un leac pe bază de usturoi și ceapă, folosit în Evul Mediu, s-ar putea dovedi un antibiotic foarte bun

Antique and vintage glass bottles on dark foggy background with light. Poison or magic liquid concept.
Foto: Guliver/GettyImages

Rezistența la antibiotice este o amenințare cât se poate de reală. Într-un viitor apropiat, s-ar putea să nu mai putem trata și vindeca multe dintre infecțiile cărora cândva le puteam veni de hac, pentru că bacteriile reușesc să supraviețuiască celor mai sofisticate medicamente pe care le avem.

Specialiștii estimează că în următorii 30 de ani vor muri 10 milioane de oameni din cauza rezistenței bacteriilor la antibiotice, iar cercetătorii explorează alternativele. Așa se face că o echipă de cercetători din Marea Britanie pare să fi găsit ceva promițător într-o sursă la care nu mulți s-ar fi gândit: un manuscris medieval, „Bald's Leechbook”, considerat a fi unul dintre primele texte medicale, relatează CNN

Este vorba despre un remediu natural făcut din ceapă, usturoi, vin și săruri biliare, care și-a arătat potențialul antibacterian, cu speranțe de a trata piciorul diabetic și alte infecții ale picioarelor, asta în condițiile în care ulcerele piciorului diabetic riscă să devină complet rezistente la tratamentul cu antibiotice, de unde amenințarea de septicemie și de amputare.

„Alifia lui Bald”, refăcută cu ingrediente din supermarket

Cunoscut sub denumirea „alifia lui Bald”, tratamentul are potențial pentru a combate așa-numitele infecții biofilm (n.r. - biofilmul este răspunsul bacteriilor la stimuli care le atacă în mod direct. Acestea se unesc și formează o masă de bacterii greu de combătut) - comunități de bacterii care rezistă antibioticelor și care sunt mai greu de tratat.

Studiul cercetătorilor britanici estimează că infecțiile biofilm costă numai Regatul Unit peste un miliard de lire sterline pe an.

Prima dată, mixtura medievală s-a dovedit a fi un potențial ajutor în lupta împotriva supermicrobilor în 2015, iar studiul publicat acum în „Scientific Reports” arată cum a funcționat și cum ar putea fi pus în practică în continuare.

Testat separat, fiecare dintre ingredientele amestecului natural are o anumită activitate antibacteriană, dar se pare că această activitate devine mai puternică atunci când sunt puse să acționeze împreună.

Cercetătorii au refăcut alifia din vechea carte medievală folosind usturoi și ceapă cumpărate de la supermarketuri obișnuite, au folosit un vin alb englezesc, iar sărurile biliare le-au luat dintr-un stomac de vită.

Cercetătorii au testat alifia și din punct de vedere al siguranței, iar datele sunt promițătoare, cu atât mai mult cu cât este vorba despre ingrediente naturale. Următorul pas este ca mixtura să fie caracterizată chimic și apoi să se înceapă testele pe piele umană.

Vechile texte, sursă de inspirație pentru noi medicamente

Cercetarea textelor istorice pentru găsirea unor noi tratamente nu este chiar o practică neobișnuită. Artemisinin, medicamentul contra malariei derivat din planta de pelin, a fost descoperit de cercetătoarea chineză Tu Youyou după ce a studiat vechi texte chinezești. Cercetătoarea a fost recompensată în 2015 cu premiul Nobel pentru medicină.

Culmea este că și în vechea carte englezească cercetătorii au găsit un remediu pe bază de pelin recomandat pentru malarie, o boală care a făcut ravagii în Anglia la începutul perioadei medievale.

Antibioticele sunt de bază în medicina modernă, iar dacă își pierd eficiența, proceduri medicale precum operațiile și chimioterapia ar putea deveni prea periculoase. Tocmai de aceea, cercetătorii caută noi antibiotice, dar și tratamente alternative. Sunt avute în vedere substanțe obișnuite din viața de zi cu zi, cum ar fi mierea sau oțetul, dar și surse mai neobișnuite, precum sângele varanului uriaș (varanul Komodo). În alte abordări sunt folosite virusuri care să atace bacteriile ultrarezistente.

Redactor: Luana Păvălucă