Sari la conținut

De ce nu a avut Twitter succes în România

Foto: Guliver/Getty Images

Twitter e ideal pentru războaiele informatice

Priviți la primele cinci țări cu cea mai mare penetrare Twitter. Au un număr mare de locuitori și probleme în zona libertății presei. Majoritatea se confruntă cu nereguli în privința guvernării și doar câteva au democrații funcționale. Spre exemplu, în Turcia (unde Twitter are succes n.r.) există instabilitate politică, iar presa este controlată în mare parte de interese guvernamentale și ale mediului business.

Într-un astfel de context, platformele de social media devin spații de exprimare pentru indivizi sau grupuri nemulțumite de statu-quo. Cred că Twitter este ideal pentru astfel de demersuri, cunoscute sub numele de războaie informatice. Asta fiindcă e mediul folosit de dizidenți pentru a contesta versiunile oficiale asupra evenimentelor, care sunt transmise prin mass-media sau comunicate direct de către guverne. În plus, pe Twitter există o audiență gata să se implice, care intră pe rețeaua socială pentru a avea acces rapid la informații despre cele mai recente subiecte. Este o platformă de echilibrare a discursurilor publice.

Pe de altă parte, în statele europene postsocialiste, în special cele care au aderat la UE, sistemele politice sunt disfuncționale, dar relativ stabile — de aceea nici în România nu a prins Twitterul.

Twitter e mai potrivit decât Facebook pentru promovarea discursurilor alternative

Cele 140 de caractere (limita unui mesaj pe Twitter n.r.) sunt o modalitate bună pentru comunicarea concisă a unei idei. De cele mai multe ori, o postare Twitter include linkuri către conținut mai detaliat de pe website-uri sau alte platforme. Este astfel un bun mijloc pentru a redirecționa traficul către acestea — ceea ce se întâmplă în special când un #hashtag devine TT (top trending, în vogă). În același timp, structura platformei permite ca unele conversații să devină populare. Spre exemplu, recenta discuție dintre Edward Snowden și regizorul David Simon. În astfel de cazuri se creează ad-hoc un grup de spectatori activi, care sunt martori la dialog, dar pot comenta la rândul lor. Este un public online și trebuie reținut faptul că acesta poate dispărea la fel de repede cum a apărut.

Cele mai dezbătute subiecte de pe Twitter țin de politică, jurnalism, sport și tehnologie

După cum observa Richard Roger în analiza sa excepțională asupra culturii consumatorilor Twitter, platforma a evoluat de la o zonă de comunicare a evenimentelor de zi cu zi (din zona Americii de Nord) la o platformă de shareing global. La momentul acesta, platforma a fost adoptată în diverse contexte culturale, multe cu specificul lor. De asta e greu de generalizat cultura Twitter, din punct de vedere al utilizatorilor.

Pe de altă parte, dacă analizăm conținutul popular de pe Twitter la nivel global, se observă o serie de tematici relativ stabile: politica, jurnalismul, sportul și tehnologia. Practic aceste teme sunt dezbătute peste tot, dar în mod diferit, în funcție de specificul cultural.

Contextul național nu este neapărat cel care determină cadrele de interacționare pe Twitter. Spre exemplu eu, deși locuiesc la Istanbul și fac cercetare în Turcia, twittuiesc in limba engleză, pentru o audiență internațională — pentru mine Twitter este un mijloc de a fi la curent cu dezbaterile academice globale.

Pe de altă parte, sunt numeroase exemple ale felului prin care social media a ajutat la consolidarea societății civile din Turcia. Probabil cele mai populare sunt legate de Parcul Gezi, unde rețelele online au jucat un rol esențial în organizarea și facilitarea protestului pașnic. Dar sunt și numeroase alte exemple, cum ar fi recenta campanie pe Twitter și Facebook a unui ONG local pentru donația de măduvă. Campania lor online a crescut popularitatea acestui tip de donație și a interesul pe subiect. Un alt exemplu este legat de minoritățile din Turcia, care au găsit un mijloc de exprimare și reprezentare a propriilor culturi pe rețelele sociale — acestea erau ignorate de presa turcă.

Riscurile platformelor alternative

Încrederea că social media reprezintă un spațiu alternativ de exprimare și informare poate face oamenii vulnerabili la teorii ale conspirației sau chiar la manipularea în masă. Oamenii care caută explicații în zone alternative sunt mai expuși la dezinformări voite. Spre exemplu, se crede că guvernul din Turcia angajează neoficial așa-numiții “AK Trolls” (figuri publice pro-guvern cu mulți adepți în mediile sociale) pentru a deturna discuțiile din cadrul rețelelor sociale și a perpetua zvonuri.

Cred că generațiile noi din statele postcomuniste vor fi din ce în ce mai puțin implicate în politica de tip convențional. Cel mai probabil își vor îndrepta energiile către activismul civic, care implică și o zonă de branding personal. Platformele care promovează brandingul personal sunt mai degrabă asociate cu Facebook sau Instagram (mai puțin cu Twitter). Totodată, aplecarea generației tinere către aplicații precum Snapchat sau Vine conturează opțiunile tinerei generații.

Întrebarea importantă care rămâne deschisă este în ce măsură platformele vor fi folosite de tineri pentru influențarea politicii.

Titlul, introducerea și intertitlurile aparțin editorului. Contactați editorul pe laura.stefanut@digi24.ro

 

Etichete: Facebook , social media , video , Twitter , retele sociale , laura stefanut

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale