DEZBATERE. Dincolo de nota 10 şi de refugiul liceelor de elită 

Data publicării:
examen agerpres crop bacalaureat-9
Foto: Agerpres

 

FOTO Agerpres

Sistemul de învăţământ din România încurajează cultura plagiatului. Este concluzia ministrului Educaţiei, Mircea Dumitru. El spune ca elevii sunt încurajaţi să înveţe comentarii pe care apoi le să le spună pe dinafară.

„Școala românească, punând accent în mare măsură pe reproducere și pe memorizare, a fost un mediu în care s-a cultivat involuntar un fel de cultură a copiatului. Copiem de oriunde putem, de pe internet, de pe referate.ro. Ne complacem în această situație ca profesori, sarcina noastră fiind mai ușoară în momentul în care elevul a produs imediat o lucrare și nu ne asumăm rolul mult mai dificil, acela al pregătirii reale și a cultivării minților acestor tineri care trebuie să funcționeze mai bine atunci când ies din școală. De aceea, nu trebuie să ne surprindă faptul că fenomenul plagiatului are această amploare în România. Argumentul pe care îl prezint aici nu vrea să relativizeze vina morală reală pe care o au cei care plagiază. Nu vreau să spun că din cauza faptului că se copiază în școala românească plagiatele sunt mai puțin vinovate, vreau să spun că trebuie să reașezăm învățământul pe alte traiectorii (...), în care elevul vine la școală pentru plăcerea de a afla și de a învăța”, a afirmat Mircea Dumitru, ieri, la dezbaterea publică privind noua Strategie Națională Anticorupție, organizată de Ministerul Justiției și Cancelaria prim-ministrului.

Licee din Bucureşti, Constanţa şi Craiova sunt în top 3 după mediile de intrare

Sunt cam aceleaşi licee care şi în anii trecuţi au fost fruntaşe în clasamentul naţional.

Top licee in functie de mediile de admitere la liceu

1. Colegiul National "Sfantul Sava" din Bucuresti - ultima medie de admitere: 9,56 / prima medie de admitere: 10

2. Colegiul National de Informatica "Tudor Vianu" din Bucuresti - ultima medie de admitere: 9,56 / prima medie de admitere: 10

3. Colegiul National "Gheorghe Lazar" din Bucuresti - ultima medie de admitere: 9,54 / prima medie de admitere: 10

Top specializări

1. Colegiul National "Sfantul Sava" din Bucuresti: profil Real, specializarea Matematica-Informatica (bilingv: Limba engleza) - ultima medie: 9.90 / nr. locuri: 28

2. Colegiul National "Mircea cel Batran" din Constanta: profil Real, specializarea Matematica-Informatica (bilingv: Limba engleza) - ultima medie 9.89 / nr. locuri:14

3. Colegiul National "Fratii Bruzesti" din Craiova: profil Real, specializarea Matematica-Informatica (bilingv: Limba engleza) - ultima medie 9.85 / nr. locuri: 28

Judeţele cu procentaje superioare în privinţa mediilor mai mari sau egale cu 5 sunt: Brăila (89,2 la sută), Cluj (88,9 la sută), Municipiul Bucureşti (87,3 la sută), Prahova (86,1 la sută) şi Galaţi (82,1 la sută).

Rate scăzute ale mediilor mai mari sau egale cu 5 se înregistrează în judeţele Giurgiu (55,1 la sută), Teleorman (60,2 la sută), Caraş Severin (65 la sută) şi Mehedinţi (64,9 la sută).

Expert în educaţie: „Nu ştiu cât de relevantă e nota 9.90. Pe acest sistem de examen e aşa uşor să dresezi răspunsul, pe acei itemi de exerciţii.”

Președintele Societății de Științe Matematice, Radu Gologan: „Nu numai că şcoala ajută să producă oameni care plagiază, dar mulţi ani i-a educat spre aşa ceva. Sunt acele proiecte care se dau ca să creştem notele”

Consultant educaţional în domeniul învăţământului privat preuniversitar, Oana Moraru: „Nu există feedback, clasamentele la licee sunt făcute pe baza itemilor de examene. Nu ştiu cât de relevantă e nota 9.90. Pe acest sistem de examen e aşa uşor să dresezi răspunsul, pe acei itemi de exerciţii. Cu excepţia unor compuneri introduse de câţiva ani, restul itemilor sunt foarte uşor de dresat în mintea unui copil pe principii mecanice. Nu practicăm deloc învăţarea adaptativă, cum aplic în viaţă ce învăţ acum în caiet”.

Radu Gologan: „Dau dreptate unui coleg care susţine că învăţământul într-un stat e problemă de securitate. Doamne fereşte să avem mai puţin de 50% români care să gândească corect, să facă raţionamente. Asta trebuie să producă învăţământul – cel puţin 50% din populaţia unei ţări trebuie să fie mediu educat”.

Oana Moraru: „Nu cred că este validă această ierarhie a liceelor, care adună profesori, părinţi, copii, aceştia vor fi în mare parte absorbiţi în străinătate. Nu îmi imaginez de ce în 25 de ani nu s-au luat măsuri minimale. Nu avem nici măcar o cultură a memorării”.

Luminiţa Radu, profesor la Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” din Constanţa: "Îmi place să cred că elevii vin motivaţi, vin copii buni şi foarte buni, avem o paletă extraordinară de activităţi, nu e vorba doar de pregătire performantă la materii la clasă, ci de un adevărat laborator, proiecte la care am obţinut o grămadă de premii, avem festival de teatru internaţional, echipa de dansuri populare care ne reprezintă în Belgia, activităţi care cuceresc elevii. Nu vin numai să înveţe, ci să se şi dezvolte. Ei spun că dacă vor pleca o fac ca să se îşi desăvârşească pregătirea, dar că vor să se întoarcă”.

Carmen Ştefănescu, profesor la Liceul „Fraţii Buzeşti” din Craiova: „Copiii ştiu pentru ce vin, profesorii îi recrutează uneori de la gimnaziu. Un pic poate suntem cunoscuţi ca o şcoală cu o disciplină mai strictă, dar fără un pic de disciplină şi o anumită coordonare nu putem obţine rezultate. Mediile de la admitere şi bacalaureat sunt indicatori foarte importanţi, dar prefer să consider că şcoala e performantă când am un feedback de la absolvenţi risipiţi în ţară şi străinătate care recunosc că pregătirea i-a ajutat să se integreze în mediul universitar şi să se afirme ca tineri cu potenţial deosebit”.

Elena Crocnan, directorul Colegiului „Sf. Sava”:Suntem fericiţii posesori ai unor elevi de excepţie, avem o cancelarie cu profesori de excepţie, avem tradiţia pe care ne străduim să o respectăm – elevii sunt copii ai foştilor absovenţi, la rândul lor copii ai altor absolvenţi, se păstrează în familii. Dacă doar ar copia nu ar putea face faţă unor verificări în toată lumea. Examenul de bacalaureat confirmă trecerea prin liceu şi dă şansa notei de promovare, unii dintre itemi sunt de recunoaştere, dar o parte din subiecte sunt concepute pentru a valorifica alte competenţe. Nu e chiar aşa că doar înveţi, memorezi şi faci faţă. Nu poţi face faţă unui examen doar cu memorare. Ce spune ministrul e valabil numai în parte”.

Radu Gologan: „În toate judeţele e câte un liceu, poate sunt chiar două – trei de elită, sunt merite prin tradiţie, dar în spate sunt familii cu o cultură a educaţiei. Aceste licee cu copii buni vor produce elite oricum. Problema e dincolo de aceste licee, la liceele tehnologice de exemplu, unde nimeni nu ia bac-ul. Nu pot acuza profesorii, dar în ultimii ani se vede că profesorii au fost umiliţi, prin atitudinea oficialităţilor. Birocraţia îi depăşeşte uneori unui profesor numărul de ore la clase. Profesorii nu mai au timp să îşi pregătească lecţia, să corecteze lucrurile, nu vorbesc de licee de elită. Într-un loc defavorizat unde ar trebui ministerul şi profesorul să intervină, profesorul e umilit, e foarte uşor să îi distrugi harul dar foarte greu să îl aduci la loc.”

Oana Moraru:Aceste licee de elită sunt nişte refugii, niste oameni de calitate, familii de calitate s-au refugiat într-un laborator al cunoaşterii, sunt probabil 10% din ţară. Modelele după care judecăm calitatea unei ţări nu sunt câţi olimpici produce. În lume, contează dacă pe o populaţie diversă se reuşeşte să se apropie decalajul între copii.

Cinste acestor licee de elită, dar acolo e un fenomen natural.

Sistemul îi selectează încă din clasa întâi, la clasa a cincea avem licee care dau examene extrem de dure, e decizia şcolii de a selecta copiii pe criterii super-elitiste. Noi selectăm şi extragem din societate aceşti copii, îi izolăm în medii academice, restul sunt aproape reziduali. Cei mai buni profesori sunt numai la clasa care şi-a selectat cei mai buni copii”.

Radu Gologan: „Copiii din medii defavorizate nu au şanse. Examenele nationale nu sunt examene care să verifice cultura şi gândirea copilului, sunt examene formale. Ca un copil mediu să treacă la matematică trebuie să înveţe mult şi pe de rost, nu trebuie să aibă creativitate”.

Înregistrarea integrală a emisiunii

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri