„Telenovela de la studioul Cotroceni, eu cred că noi trebuie să fim cei serioși. Am făcut toate documentele, vă rog, domnule secretar de stat, să dați din presei cele trei decizii CSAT referitoare la CFR Marfă. E adevărat că se contrazic între ele, dar a fost același președinte al CSAT-ului în toate trei. Și pe cea de-a patra am dat-o și eu, cea în care se spune foarte clar că trebuie avizat de către CSAT atunci când e vorba de preluarea controlului unei societăți... Eu o să mă ocup alături viitorul ministru al Transporturilor, dar eu sunt cel responsabil. Sper să se finalizeze cu bine procedura de privatizare. Nu se finalizează cu bine din cauza celor care își fac partid de acum. Avem management performant și repornim procedura în așa fel încât să putem să dăm o certitudine de viitor pentru CFR Marfă”, a declarat Victor Ponta, prim-ministrul României.
Referindu-se la solicitarea ca acest contract de privatizare să fia avizat în Consiliul Superm de Apărare a Țării, șeful Executivului a insistat că acest for a avizat deja în trei rânduri etape ale acestei privatizări. „Deşi ai aprobat tu de trei ori în CSAT, tu, preşedintele ţării, şi pe vremea lui Ungureanu. (...) Atenţie, nu doar a dat un aviz. De exemplu, Ungureanu a propus să vândă 20% din CFR Marfă, s-a dus în CSAT şi preşedintele a zis: Nu, 51 la sută să vindeţi. (...) Aşa a fost propunerea atunci. Noi am avut scrisoarea de intenţie iniţială, discuţiile... Preşedintele a fost tot timpul în CSAT, tot timpul implicat în privatizarea CFR Marfă. De trei ori a fost pe ordinea de zi. N-a scos-o niciodată”, a detaliat premierul.
Proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea contractului cu GFR pentru pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă a fost aprobat săptămâna trecută în ședința de Guvern. Premierul a adăugat atunci că va trimite hotărârea către CSAT.
Solicitarea a provocat un schimbul de replici între preşedinţie şi Guvern privind rolul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) în privatizarea CFR Marfă. Preşedinţia a transmis că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitație, acest lucru neintrând în atribuțiile CSAT. La scurt timp, Guvernul l-a contrazis, iar premierul spunea, săptămâna trecută, că „dacă CSAT nu va aviza privatizarea CFR Marfă, nu facem privatizarea”.
„Prima dată cu scrisoarea de intenţie a guvernului Ungureanu, pentru că guvernul Ungureanu a propus să vândă CFR Marfă, nu guvernul Ponta. Noi am preluat o obligaţie. A doua oară, cred că în octombrie, când erau alegeri şi domnia sa a zis: Domnule, sunt alegeri, ia să mă opun eu la privatizarea CFR Marfă, că poate mai creşte PDL. N-a crescut. După care, au trecut alegerile, şi în februarie ne-a dat iarăşi aviz. Acum lucrurile stau în felul următor: s-a încheiat, pe baza avizului dat de CSAT, pentru că CFR Marfă este o companie strategică, s-a încheiat o procedură. În mod normal, măcar să informezi CSAT, că nu poţi să zici: Domnule, ţi-am dat aviz şi după aia, nu mă mai interesează. Dacă nu cumva, chiar, dacă ai nişte elemente pe care eu nu le am, că câştigătorul e, nu ştiu, e neserios sau nu ştiu ce face...”, a precizat șeful Executivului.
„Singura vină a noastră, a tuturor românilor, este că avem un preşedinte care are el o problemă cu un partid al lui, şi atunci iese pe la televizor. Aici nu există decât două variante: ori îţi asumi, în CSAT, într-o instituţie, nu din gură, îţi asumi: Domnule, e o problemă cu privatizarea, eşti preşedintele ţării. Nu poţi să spui: Ia, că vă las eu aşa, să faceţi voi, să greşiţi şi după aia vin eu şi... Păi, asta e la grădiniţă. Nu poţi să zici: „Stai că te las întâi să faci ceva rău şi după aia... Nu, domnule, ai o responsabilitate în faţa acestei ţări. Dacă tu ştii ceva, eu, guvernul, eu nu ştiu, n-am fost înştiinţat că cumpărătorul e un om rău, care nu ştiu ce face”, a afirmat Victor Ponta.
Ieri, prim-ministrul a afirmat că în cazul convocării Consiliului Suprem de Apărare a Țării că vicepremierul Gabriel Oprea îl va înlocui cât timp el va fi în concediu.
Acum aproape două luni, GFR Marfă a fost desemnat câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă, compania trebuind să plătească 202 milioane de euro pentru 51% din acțiunile companiei de stat.