CCR acuză Parlamentul de încălcarea Constituţiei

Curtea Constitutionala_ccr (5)

Parlamentul nu respectă statul de drept şi a „deghizat” pensiile de serviciu pentru aleşii locali, spun judecătorii Curţii Constituţionale. Pensiile au fost trecute în lege drept indemnizaţii, în speranţa că vor reuşi să treacă de CCR. Criticile se regăsesc în documentul prin care judecătorii resping, pentru a doua oară, legea care stabileşte pensii speciale pentru primari şi şefi de consilii judeţene.

 

Argumentele Curţii Constituţionale

„Legiuitorul procedează într-un mod contrar comportamentului constituţional loial de care acesta trebuie să dea dovadă faţă de instanţa constituţională şi faţă de jurisprudenţa acesteia. (...) Prin adoptarea unei soluţii legislative similare cu cea constatată, în precedent, ca fiind contrară dispoziţiilor Constituţiei, legiuitorul acţionează ultra vires, încălcându-şi obligaţia constituţională.”

„În aceste condiţii, Curtea constată că legiuitorul a evitat definirea şi calificarea expresă a naturii juridice a acestei prestaţii băneşti din partea statului, tocmai pentru a se sustrage considerentelor care au fundamentat decizia de admitere a Curţii.”

„Curtea nu poate decât să constate că indemnizaţia pentru limită de vârstă este o cheltuială deghizată din bugetul de stat, iar sursa sa de finanţare este, din nou, incertă.”

„În lipsa unui dialog real între Guvern şi Parlament (în cazul de faţă reprezentat de Senat), nu se poate trage decât concluzia că la adoptarea legii s-a avut în vedere o sursă de finanţare incertă, generală şi lipsită de un caracter obiectiv şi efectiv, nefiind aşadar reală.”

Sursa: Motivarea CCR

În motivarea celei de-a doua decizii de neconstituţionalitate, publicată marţi, CCR spune că „Parlamentul nu ar fi avut competenţa de a reexamina dispoziţii punctuale din lege”, ci trebuia începută o nouă procedură legislativă, având în vedere că judecătorii au declarat legea neconstituţională în intregralitate, scrie News.ro.

Judecătorii critică şi faptul că parlamentarii au introdus în noua formă a Legii pensiilor speciale aceleaşi dispoziţii ca în forma iniţială, unele dintre ele „deghizate”, încălcând astfel Constituţia nu doar prin prevedereri, ci şi prin modul de modificare a legislaţiei.

„Curtea a statuat că adoptarea de către legiuitor a unor norme contrare celor hotărâte într-o decizie a Curţii Constituţionale, prin care se tinde la păstrarea soluţiilor legislative afectate de vicii de neconstituţionalitate, încalcă Legea fundamentală, se arată în motivare.

Curtea explică de ce o astfel de procedură este neconstituţională şi acuză parlamentarii că s-au comportat „într-un mod contrar comportamentului constituţional”: Întrucât respectarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale constituie una dintre valorile care caracterizează statul de drept, obligaţiile constituţionale care rezultă din jurisprudenţa instanţei constituţionale circumscriu cadrul activităţii legislative viitoare; or, prin adoptarea unei soluţii legislative similare cu cea constatată, în precedent, ca fiind contrară dispoziţiilor Constituţiei, legiuitorul acţionează ultra vires, încălcându-şi obligaţia constituţională.

Punctual, judecătorii arată că parlamentarii nu au rezolvat problema de calcul al indemnizaţiei pentru cei care au îndeplinit trei mandate de tipuri diferite de ales local, pentru a stabili care venit va fi cel calculat în indemnizaţie. Aceasta a fost o solicitare expresă a CCR în prima decizie de neconstituţionalitate.

Parlamentarii nu au rezolvat nici problema definirii pensiei speciale, care a rămas confuză. Astfel, este denumită indemnizaţie pentru limită de vârstă, iar în alte cazuri este numită pensie, fără a spune însă cărei definiţii juridice se subscrie şi astfel ce formă legală are.

Judecătorii arată că parlamentarii au preluat inexact normele din alte legi, precum cea a pensiilor militare, însă nu le-am aplicat corect.

„Practic, legea criticată, preluând în mod invers reglementarea referitoare la pensiile militare de stat, a dus la discriminări în interiorul sistemului, în sensul că numai primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii de consilii judeţene care încă nu sunt pensionaţi pot beneficia de prevederile indemnizaţiei pentru limită de vârstă, iar cei deja pensionaţi nu au posibilitatea de a beneficia în mod corespunzător de această indemnizaţie, spun judecătorii.

Concluzia lor este că sunt elemente care califică indemnizaţia pentru limită de vârstă drept o pensie de serviciu deghizată.

Mai mult, judecătorii spun că aleşii locali nu reprezintă o categorie socioprofesională care să urmărească dezvoltarea unei cariere ca ales local, ci sunt aleşi de către cetăţeni pentru această poziţie, astfel încât ei nu pot beneficia de indemnizaţii socioprofesionale, aşa cum vrea legea să instituie.

„În aceste condiţii, Curtea constată că legiuitorul a evitat definirea şi calificarea expresă a naturii juridice a acestei prestaţii băneşti din partea statului tocmai pentru a se sustrage considerentelor care au fundamentat decizia de admitere a Curţii, mai spun judecătorii.

Curtea arată şi că parlamentarii nu au rezolvat problema nediscriminării între tipuri diferite de aleşi locali, neacordând în continuare acest drept decât unei părţi a lor, ignorându-i, de exemplu, pe consilieri.

Nici problema sursei de finanţare nu a fost rezolvată, parlamentarii afirmând doar că banii trebuie să vină din bugetele locale, fără însă o analiză clară. Critica vine în contextul în care iniţial parlamentarii au afirmat că sursa de finanţare trebuie să fie bugetul de stat, însă CCR s-a opus.

„Curtea nu poate decât să constate că indemnizaţia pentru limită de vârstă este o cheltuială deghizată din bugetul de stat, iar sursa sa de finanţare este din nou incertă, se arată în motivare.

În schimb, parlamentarii au rezolvat două critici ale CCR: au stipulat clar periodicitatea de acordare a pensiei speciale, respectiv din lună în lună, după ce iniţial nu au făcut nicio precizare în acest sens, şi au inclus toate infracţiunile de corupţie în sfera celor care duc la pierderea dreptului la pensie.

Curtea Constituţională a admis, în 20 iulie, sesizarea Guvernului, declarând neconstituţional proiectul de lege privind acordarea pensiilor speciale pentru aleşii locali.

Decizia a fost luată în unanimitate.

În decembrie 2015, Parlamentul a adoptat propunerea legislativă pentru completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleşilor locali, însă a fost imediat contestată la Curtea Constituţională de către Guvern.

Curtea Constituţională a decis însă că legea nu este constituţională pentru că este atât neclară, cât şi discriminatorie şi nu stabileşte sursele de finanţare, după o sesizare a Guvernului.

Modificată din nou în Parlament, legea a fost pentru a doua oară trimisă la Curtea Constituţională de către Executiv, în luna iunie.

Pensia ar fi urmat să se acorde în limita a trei mandate de ales local, reprezentând 0,55 din indemnizaţia brută lunară, înmulţită cu numărul de luni de mandat. Pentru a fi eligibili, aleşii locali trebuiau să aibă minimum un mandat îndeplinit complet. Pensiile ar fi variat între 2000 şi 5500 de lei lunar, în funcţie de salariul alesului local, care variază la rândul lui în funcţie de mărimea localităţii.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate