Prefecții și subprefecții devin demnitari publici. Aceștia nu vor trebui să aibă studii de specialitate la preluarea funcției

Data publicării:
sedinta de guvern a cabinetului citu
Premierul Florin Cîțu la sedința de Guvern. FOTO: Inquam Photos / George Călin

Guvernul a modificat, în ședința de miercuri, statutul prefecților și subprefecților, printr-o OUG, astfel încât aceștia vor deveni demnitari publici. Ministrul Dezvoltării a precizat că, în condițiile actuale, “doar ne prefacem că aceștia sunt funcționari publici fără apartenență politică”. De asemenea, OUG-ul mai introduce funcția de secretar general al instituției prefectului. Totodată, cei numiți pe funcția de demnitate publică nu vor trebui să fi absolvit programe de formare specializată, atât timp cât într-un an de zile vor face acest lucru.

“La propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Guvernul României a aprobat modificarea statutului prefecților și subprefecților. În ședința de Guvern de astăzi, 27 ianuarie, a fost aprobată, în acest sens, o Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea OuG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Actul normativ clarifică statutul prefectului și subprefectului ca fiind funcții de demnitate publică. Această modificare a fost necesară, a anunțat ministrul Administrației, pentru a corela reglementările cu rolul constituțional al prefectului de reprezentant al Guvernului pe plan local.

Necesitatea de clarificare a statutului prefectului și subprefectului a fost stabilită prin Programul de Guvernare, dar și Comisia Europeană a cerut României să delimiteze linia dintre rolul politic și de specialitate ale acestor două funcții, a atras atenția ministrul de resort”, arată un comunicat al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

”Prefecții și subprefecții sunt numiți de forțele politice aflate la Guvernare. În aceste condiții doar ne prefacem că aceștia sunt funcționari publici fără apartenență politică”, a spus ministrul Cseke Attila.

Conform Ministerului, pentru clarificarea delimitării între nivelul politic și cel administrativ al instituției prefectului, se introduce funcția de secretar general al instituției prefectului, funcție publică din categoria înalților funcționari publici, cu rolul de a asigura stabilitatea la nivel instituțional.

„Înființarea acestei funcții reprezintă o garanție suplimentară privind îndeplinirea imparțială a atribuțiilor prefectului, inclusiv în contextul în care acesta este demnitar. Înaltul funcționar public sprijină activitatea prefectului în exercitarea controlului de legalitate și coordonează structura de specialitate prin care se realizează aceste atribuții.

Mai mult, spre deosebire de prefecți și subprefecți, pentru secretarii generali ai instituției prefectului sunt introduse condiții exprese de studii.

În același timp, conform legislației în vigoare, pot fi numite în aceste funcții de prefect sau subprefect numai persoanele care au absolvit programe de formare specializată, pentru a asigura profesionalismul celor care exercită acest rol.

Conform Ordonanței adoptate, a fost instituită o derogare de la această regulă, în sensul în care poate fi numită în aceste funcții o persoană care nu a absolvit programele de formare specializată, cu condiția ca, în termen de cel mult 1 an de la data emiterii actului de numire în funcție, să absolve un astfel de program, sub sancțiunea eliberării din funcție”, mai arată sursa citată.

Prefecții și subprefecții își vor păstra calitatea de înalt funcționari publici pentru o perioadă de cel mult 30 zile de la intrarea în vigoare a acestei ordonanțe, urmând ca, după această perioadă, statutul lor să se conformeze noilor reglementări.

Editor : Alexandru Costea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri