Traficul navelor prin Marea Neagră s-a redus cu aproape jumătate după ce Rusia a amenințat că le-ar putea lovi

Data actualizării: Data publicării:
Nave pe mare
Informațiile Marii Britanii indică că Rusia a amplasat mine marine suplimentare în apropierea porturilor ucrainene. FOTO: Profimedia Images

Numărul de nave care se pregătesc să preia încărcături de cereale din zona Mării Negre a scăzut cu 35% în această săptămână comparativ cu cea precedentă, pe fondul îngrijorărilor cu privire la posibilitatea ca navele comerciale să fie lovite, dacă Rusia continuă să atace facilităţile portuare din Ucraina, informează Reuters. ONU transmite că amenințările lansate împotriva navelor sunt "inacceptabile", iar eventualele mine amplasate în mare ar putea amenința securitatea navigației civile.

Ministerul rus al Apărării a transmis miercuri că va considera navele care se îndreaptă spre Ucraina drept potenţiale transporturi de încărcături militare şi, implicit, potenţiale ţinte militare. Ulterior, Kievul a emis un avertisment similar cu privire la navele care se îndreaptă spre Rusia.

"Ameninţările de a lua la ţintă nave civile în Marea Neagră sunt inacceptabile", a insistat, în faţa Consiliului de Securitate, secretarul general adjunct al ONU pentru afaceri politice, Rosemary DiCarlo.

"Ne îngrijorează de asemenea informaţiile despre mine amplasate în Marea Neagră, ceea ce ameninţă navigaţia civilă", a adăugat ea, potrivit Agerpres.

Doar 20 de vase mai apar pe lista de operațiuni pe Marea Neagră în perioada următoare

"Riscul de extindere a conflictului ca răspuns la un incident militar în Marea Neagră - intenţionat sau accidental - trebuie să fie evitat cu orice preţ, întrucât ar putea duce la consecinţe catastrofale pentru noi toţi", a pledat Rosemary DiCarlo, reiterând cuvintele secretarului general al ONU, Antonio Guterres, care joi a condamnat "ferm" atacurile ruseşti asupra porturilor ucrainene de la Marea Neagră.

"Credem că această retorică agresivă este posibil să ducă la o diminuare a numărului de proprietari de nave dispuşi să navigheze în regiune şi creează noi complicaţii cu privire la oferirea de poliţe de asigurare", susţine și Omar Nokta, analist la Jefferies.

Potrivit unei analize efectuate de platforma Shipfix, numărul navelor care erau poziţionate pentru a transporta cereale din regiunea Mării Negre a scăzut cu 35% în această săptămână comparativ cu precedenta. Datele arată că doar 20 de vase erau angajate pentru operaţiuni la finalul lunii iulie şi începutul lunii august, comparativ cu 32 de vase în săptămâna precedentă.

Multe companii de asigurare nu mai furnizează acoperire pentru livrările din Ucraina, exceptând cele care se fac prin micile porturi de la Dunăre, au dezvăluit vineri pentru Reuters mai multe surse din industria de asigurări. "Întrebarea principală este cât de sigure vor fi porturile de la Dunăre în perioada următoare", a spus una dintre surse.

Primele de risc pentru nave vor crește, în contextul minelor plutitoare din Marea Neagră

Vineri, erau zeci de nave care aşteptau să treacă prin canalul Dunării, inclusiv nave care se îndreaptă spre România sau care pleacă din România, arată datele firmei de analize MarineTraffic.

Primele suplimentare de risc, din cauza războiului, care sunt percepute în momentul intrării în Marea Neagră, trebuie reînnoite odată la şapte zile. Aceste prime costă deja mii de dolari şi sunt aşteptate să crească, având în vedere riscul minelor plutitoare.

Ministerul Apărării de la Moscova a anunţat vineri că nave din flota rusă din Marea Neagră au lansat rachete de croazieră antinavă ''asupra unui vas-ţintă în zona de antrenament de luptă în nord-vestul Mării Negre''. Ministerul Apărării rus a indicat de asemenea că aviaţia flotei, în coordonare cu navele, a efectuat acţiuni pentru a izola zona închisă temporar navigaţiei.

Rusia a anunţat luni încetarea participării sale la «Iniţiativa Mării Negre», care a permis exportul de cereale ucrainene, punând astfel capăt acordului semnat în iulie 2022 între Rusia, Ucraina, Turcia şi ONU.

Peste 362 de milioane de persoane, amenințate de criza alimentară

Autorităţile ruse au anunţat apoi că vor considera drept ţintă militară orice navă care se îndreaptă spre porturile ucrainene de cereale de la Marea Neagră, porturi care au fost, de asemenea, ţintă a atacurilor ruseşti de marţi încoace.

Kievul a răspuns prin emiterea unui avertisment similar pentru navele care se îndreaptă spre porturile controlate de Rusia.

"Faptul că Rusia a pus capăt participării sale la «Iniţiativa Mării Negre», cuplat cu bombardamentele sale împotriva porturilor principale, va agrava şi mai mult criza", a insistat oficialul Națiunilor Unite, asigurând că ONU îşi va continua eforturile pentru a permite cerealelor ucrainene şi ruseşti să ajungă pe piaţa mondială.

"Săptămâna asta a fost o săptămână de tristeţe şi dezamăgire", a adăugat şeful ONU pentru afaceri umanitare, Martin Griffiths.

Dar, pentru multe din cele 362 milioane de persoane în lume care au nevoie de ajutor umanitar, "nu este vorba de o chestiune de tristeţe sau de dezamăgire, ci de o ameninţare la adresa viitorului lor, a viitorului copiilor lor şi al familiilor lor", a subliniat el, semnalând că preţurile la cereale au început să crească din nou.

"Nu sunt trişti, sunt furioşi, îngrijoraţi, unii nu vor avea ce mânca, alţii vor suferi de foame, iar unii chiar pot să moară", a spus Martin Griffiths.

Editor : Andreea Smerea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri