Relu Fenechiu vrea avioane noi la Tarom. Conducerea companiei își dorește altceva

2102tarom-50845

Nu mai departe de acum două zile, cei din Consiliul de Administraţie vorbeau în strategia sa de restructurare de vânzarea unei părţi din flotă sau de închiriere. E ciudat că, pentru revigorarea unei afaceri aflate cu un picior în groapă, să se vorbească de extindere. Fiindcă nu are putere financiară să ducă o asemenea sarcină. Şi asta ar însemna că banii trebuie să vină de undeva şi doar statul poate fi sprijinul.

Ultima achiziție la Tarom s-a făcut în urmă cu nouă ani

Achiziţia unor noi avioane presupune un efort financiar de zeci sau sute de milioane de euro, dar Tarom, cu pierderile sale de circa 230 de milioane de euro în ultimii trei ani, ar avea dificultăţi uriaşe în a găsi resurse.

„Nu poți dezvolta o companie aeronautică decât mărindu-i activitatea. Nu-i poți mări activitatea decât dacă ai un număr mai mare de avioane. Vrem să cumpărăm avioane noi”, a declarat ministrul Relu Fenechiu.

Operatorul are acum 23 de aeronave, multe dintre ele învechite. Ultima achiziție la Tarom s-a făcut în urmă cu nouă ani. Au fost cumpărate pentru 160 de milioane de euro patru Airburs A 318, de unde inițial era vorba de două aeronave A310, care pot efectua și zbouri lungi. Banii au fost luați printr-un credit, însă cu garanții guvernamentale. A fost nevoie de intervenția statului pentru a obține finanțarea.

Cum procedează alții

La Tarom se vorbește despre dezvoltare într-un moment în care acolo e nevoie de restructurare pentru a readuce compania pe linie. E drept, puțini ani Tarom a fost pe picioarele sale în perioada post-decembristă. Anii cu profit au fost puțini, cei cu pierderi au abundat. Iar pierderile au fost acoperite de stat prin emisiune de acțiuni. Astfel, în ultimii cinci ani capitalul social al companiei a crescut de câteva ori prin majorări succesive.

În timp ce la Tarom se trasează planuri de dezvoltare, alte companii în dificultate procedează exact pe dos. Operatorul polonez LOT, aflat pe pierderi la jumătate față de Tarom, restructurează flota, pe care este posibil să o reducă chiar și la jumătate.

Deși vorbește și de închirierea unor avioane, ministrul Transporturilor folosește mai des cuvântul cumpărare. Achiziția este directă și altfel se discută contractul.

La nivel mondial, tendinţa printre companiile aeriene este de a folosi foarte mult leasingul operaţional. Practic, avionul aparţine unei companii financiare iar operatorul îl închiriază pentru o perioadă, dar nu ajunge să-l aibă în proprietate niciodată. Experţii susţin că aceasta este cea mai bună formulă pentru companiile de mici dimensiuni, iar Tarom se înscrie în această categorie.

Compania ungară Malev s-a desființat

Dacă în urmă cu 40 de ani leasingul operaţional reprezenta 0,5% din numărul avioanelor aflate în uz, acum se aproapie de 40% iar până în 2020 va depăşi jumătate. Această formă de închiriere este ceva mai costisitoare, dar nu presupune un efort financiar mare o dată pentru achiziţie. Cumpărarea este o soluţie pentru operatorii de mari dimensiuni cu afaceri de miliarde de euro şi putere financiară pe măsură.

O companie cu situaţia Tarom nu poate cumpăra direct decât cu ajutorul unor garnaţii guvernamentale. Apoi ratele la credit grevează puternic bugetul companiei şi pot face diferenţa dintre profit şi pierdere. Şi când pierderile se adună trebuie acoperite, aşa cum a făcut statul român în trecut. Până în momentul în care Uniunea Europeană spune nu acestei forme de ajutor de stat, aşa cum a făcut cu Ungaria, unde Malev s-a desfiinţat.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale