Sari la conținut

Doar 63 de km reali de autostradă, din 156 de km promiși în 2018

Asociația Pro Infrastructura face, într-o postare pe un site de socializare, o analiză privitoare la șansa deschiderii în 2018 a  ”minim 156.7 kilometri de autostradă”, promisiune făcută de ministrul transporturilor, Felix Stroe.

Deschide aici tabelul în format mare.

Asociația, fondată de persoane care actual dețin funcții de conducere în USR, prezintă într-un tabel situația celor 15 proiecte de autostradă curente și a problemelor de care aceste proiecte se lovesc.

”În 2018 pot fi finalizați 83,587 km (21,15 km sunt de fapt gata din acest an) din care, realist vorbind, putem folosi doar 63 km (aproximativ), restul fiind "muzee". Pentru aceasta însă trebuie ”depășite obstacolele birocratice și tehnice majore” și trebuie ”asigurată finanțarea”, spune asociația.

Care este punctual situația

  • Lotul 3 din Autostrada A10 Sebeş-Turda (12,45 km) este gata din 27.11.2017, însă CNAIR nu a deschis în 2017 acest tronson, urmând să fie dat în circulație după 9 ianuarie, atunci fiind stabilită data recepției.

  • Lotul Gilău-Nădășelu (8,7 km). La 01.11.2017 s-a finalizat și și chiar a fost recepționat de CNAIR, însă nu poate fi folosit pentru că nu avem construit viaductul Gilău (un ciot lung de 0,766 km) care să îl lege de restul Autostrăzii Transilvania (A3). Acest segment va fi deschis, probabil, în perioada august-septembrie 2018.

  • Lotul 4 din A10 Sebeş-Turda (16,3 km). La finalul iernii sau cel mai târziu în primăvară, ar putea fi deschis, acolo unde au apărut probleme tehnice (alunecarea masivă), iar CNAIR nu și-a asumat deschiderea în 2017 chiar dacă aliniamentul autostrăzii ar fi putut să fie gata. Ar trebui modificat și clarificat cadrul legal, astfel încât acest segment să fie deschis circulației chiar dacă nu este 100% finalizat (Ministerul Transporturilor are un proiect de ordin de ministru în acest sens.

  • Autostrada A3 între Șos. Petricani și DNCB (Centura București), 6,5 kilometri poate fi deschisă vara viitoare dacă va fi asigurată finanțarea.

  • Lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (21,141 km) este cel mai lung tronson care poate fi inaugurat în 2018. Acesta este blocat deoarece CNAIR nu ar recunoaște lucrările suplimentare (semi-nodul Holdea și al doilea ecoduct) pentru care s-au emis autorizații de construire. În decembrie s-a redus dramatic mobilizarea în teren până la clarificarea situației contractuale.

  • Alte două loturi din Autostrada A3 între Câmpia Turzii și Târgu Mureș, mai precis Ungheni-Ogra (10,1 km) și Ogra-Iernut (3,6 km) vor fi gata îm 2018, ambele în perioada august-septembrie. Însă ele vor fi, cel puțin într-o primă fază, doar muzee pentru că nu vor putea fi folosite de șoferi fără nodul Iernut, cel care face parte din alt contract (Iernut-Chețani). Este extrem de dificil, birocratic și tehnic, ca nodul Iernut să fie construit până la finalul lui 2018.

  • Lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, între nod Margina și limita cu secțiunea E, 4,03 kilometri, pot fi terminați în prima parte a anului, însă acest tronson va fi doar un alt muzeu pentru că nu poate fi deschis circulației (nu are un nod în est).

Pro Infastructura este un ONG independent dedicat problemelor infrastructurii de transport. Cu toate acestea trebuie menționat că Pro Infrastructura a fost fondată în 2015 de către Cătălin Drulă care ulterior a devenit consilier al premierului Dacian Cioloș. Cătălin Drulă este în prezent deputat USR.