4 moduri în care Rusia încearcă să demonstreze că poate funcționa cu sancțiunile internaționale. Problemele pe care nu le poate rezolva

Data publicării:
Vladimir Putin, președintele rus tine foi de hartie in mana
Vladimir Putin, președintele rus. Foto: Profimedia Images

Președintele rus Vladimir Putin s-a străduit să le dea asigurări rușilor că sancțiunile impuse de Occident le fac mai rău țărilor care le-au decis decât Rusiei. Dar efectele se văd deja în economie, relatează CNN.

Putin își pregătește țara pentru consecințe pe termen lung.

Occidentul nu intenționează să-și retragă politica de presiune economică asupra Rusiei”, le-a spus el recent directorilor din aviație. Fiecare sector al economiei Rusiei trebuie să „facă un plan pe termen lung bazat pe oportunități interne”, a insistat el.

Politica lui Putin de concentrare pe resursele interne era previzibilă. De când Rusia a anexat Crimeea de la Ucraina, în 2014, țara s-a pregătit pentru sancțiunile occidentale cu o strategie numită „Fortăreața Rusia”.

Totuși, amploarea contraofensivei economice lansate de Occident după invadarea Ucrainei, în 24 februarie, la care se adaugă retragerea multor mari companii din Rusia, a fost un șoc.

„Nimeni nu s-ar fi putut gândi la asta”, a recunoscut ministrul de externe Serghei Lavrov în martie, referindu-se la înghețarea a jumătate din rezervele de 600 de miliarde de dolari ale Rusiei.

Rusia spune că va contesta sancțiunile asupra rezervelor sale valutare în instanță și a amenințat, de asemenea, cu acțiuni în justiție dacă intră în incapacitate de plată din cauza înghețarii activelor.

CNN a identificat 4 moduri în care companiile, sectoarele economice și oficialii din Rusia încearcă să demonstreze că pot trăi cu sancțiunile occidentale.

1. Reproiectarea mașinilor Lada

Lada, marca rusească emblematică din epoca sovietică, se bazează foarte mult pe piese importate. Avtovaz, care produce Lada, este deținută de producătorul francez de automobile Renault și, potrivit lui Evgheni Eskov, redactor-șef al revistei ruse Auto Business Review, companiile au în comun un singur sistem de achiziții pentru piese.

Pe 24 martie, ca reacție la anunțul că Renault iese de pe piața rusă, Avtovaz a dezvăluit că trebuie să reproiecteze rapid mai multe modele, astfel încât acestea să fie mai puțin dependente de componentele de import.

Compania nu a precizat ce modele vor fi folosite, dar a spus că acestea vor deveni treptat disponibile în lunile următoare. Eskov a spus că modelele reproiectate vor fi versiuni mai simple ale mașinilor actuale, fără caracteristici suplimentare, cum ar fi ABS.

Doar mașini simple, din trecut”, a explicat el într-un e-mail pentru CNN Business.

2. Ademenirea utilizatorilor de Instagram pe Vkontakte

Instagram a fost până de curând cea mai mare rețea socială din Rusia, potrivit firmei de analiză a rețelelor sociale Brand Analytics. Vkontakte, versiunea rusă de Facebook, a fost a doua.

După ce autoritatea de reglementare a comunicațiilor din Rusia a întrerupt accesul la Facebook și Instagram, luna trecută, Vkontakte a făcut tot posibilul pentru a atrage creatorii de conținut pe platforma sa.

Compania renunță la comisionul pentru orice conținut monetizat până la sfârșitul lunii aprilie și oferă promovare gratuită pe platformă pentru orice creator de conținut care s-a mutat de pe o altă platformă sau și-a reactivat pagina după 1 martie. De asemenea, a publicat un ghid pentru lansarea unei afaceri pe Vkontakte.

În timp ce utilizatorii lunari ai Vkontakte au atins un record de peste 100 de milioane în martie, Instagram și-a pierdut aproape jumătate dintre utilizatorii activi de limbă rusă între 24 februarie și 6 aprilie.

Totuși, mulți utilizatori ruși de Instagram sunt încă activi pe platformă, folosind un VPN, așa că nu toți au trecut pe Vkontakte.

3. Propriile carduri bancare

Rusia s-a pregătit pentru izolarea financiară după ce unele dintre cele mai mari bănci au fost lovite de sancțiuni, după anexarea Crimeei. În anumite privințe, strategia a dat roade. Sistemul național de plăți din Rusia și sistemul de carduri bancare construit pe acesta, cunoscut sub numele de „Mir”, au crescut exponențial.

Potrivit băncii centrale ruse, în 2021 au fost emise peste 113 milioane de carduri Mir, în creștere față de un total de 1,76 milioane la sfârșitul anului 2016. Anul trecut, aproximativ un sfert din toate plățile cu cardurile din Rusia au fost efectuate cu carduri Mir.

„Sistemul nu era foarte atrăgător pentru rușii obișnuiți înainte de invazie”, spune Maria Shagina, analistă la Institutul Finlandez pentru Afaceri Internaționale. În schimb, guvernul a cerut ca angajații din sectorul public, pensionarii și oricine primește fonduri sociale să folosească un card Mir.

Atunci când Visa și Mastercard au anunțat, la începutul lunii martie, că suspendă tranzacțiile și operațiunile din Rusia, exista deja o alternativă. Dar Mir nu este un înlocuitor direct. Funcționează doar în Rusia și câteva țări, în principal foste state sovietice. Această lipsă de acoperire globală a împiedicat și încercarea Rusiei de a construi o alternativă la SWIFT, sistemul internațional de plăți. Propria sa versiune, cunoscută sub numele de SPFS, a avut 400 de participanți anul trecut, comparativ cu 11.000 participanți la SWIFT.

„Dacă nu ai încredere în Rusia în alte privințe, de ce ai avea încredere în acest sistem?”, a spus Shagina.

4. Locuri de muncă în administrația publică

Rusia nu se confruntă încă cu șomaj în masă, dar este unul dintre lucrurile de care Kremlinul se teme cel mai mult, pentru că ar putea alimenta o revoltă socială, a spus Elina Ribakova, economist-șef adjunct la Institutul pentru Finanțe Internaționale din Washington.

„Cu cât reprimă mai mult demonstrațiile, cu atât îmi dau seama mai mult că sunt îngrijorați de șomaj”, a spus ea.

Peste 15.000 de persoane au fost arestate în Rusia în primele săptămâni de conflict pentru că au participat la manifestații împotriva războiului, iar Kremlinul a redus efectiv la tăcere mass-media independente prin incriminarea a ceea ce consideră că sunt „informații false” despre așa-numita operațiune militară specialădin Ucraina.

Capitala, Moscova, încearcă să rezolve potențiala problemă a șomajului printr-un program de recalificare și angajare a unor oameni care lucrau înainte la companiile occidentale, dintre care multe și-au suspendat sau stopat operațiunile în Rusia. Primarul Moscovei, Serghei Sobianin, crede că până la 200.000 de locuri de muncă sunt în pericol.

Soluția, conform unei postări recente pe blogul său, este să le dai muncitorilor rămași în urmă ceva „util” de făcut. El vorbește despre locuri de muncă în administrație, la administrarea parcurilor sau în centrele de sănătate temporare pe care orașul a început să le înființeze. 41 de milioane de dolari sunt rezervați pentru a crea aceste locuri de muncă și a recalifica angajații.

Pentru rușii care și-au făcut o carieră la McKinsey sau Goldman Sachs înainte de război, aceasta ar fi o schimbare bruscă. Dar Ribakova a spus că probabil că nu se va ajunge la asta. Ea crede că majoritatea managerilor din companiile străine vor pleca din Rusia, dacă nu au făcut-o deja.

Ce se va întâmpla mai departe?

Rusia a reușit până acum să reziste impactului inițial al sancțiunilor occidentale fără ca sistemul său financiar să se prăbușească. Acest lucru se datorează în mare parte băncii centrale, care a crescut imediat dobânda la 20% (între timp a redus-o la 17%) și a impus controale stricte de capital.

Dar asta nu înseamnă că Rusia a trecut de partea cea mai rea. Economia ar putea scădea cu 8,5% în acest an, potrivit FMI. Colapsul ar putea fi și mai mare dacă Europa interzice importurile de petrol rusesc. Iar inflația este de 17,5%, ceea ce chiar și Putin recunoaște că este o problemă pentru cetățenii ruși.

Un alt risc-cheie, spun experții, este dependența Rusiei de produsele importate, în condițiile în care multe dintre acestea sunt supuse sancțiunilor. Acestea vor fi mai greu de contracarat decât măsurile care vizează macroeconomia.

„Există un sentiment, mai ales în guvern, că după colț îi așteaptă un monstru. Și pur și simplu nu știu când anume îi va mânca acel monstru”, spune Ribakova.

Editor : M.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate