Posibile semne de viață pe Venus. Alexandru Mironov: „La mari înălțimi, pe planeta Venus se va trăi!”

cum ar putea arata un peisaj de pe venus
Foto: Guliver/GettyImages

Astronomii s-ar putea afla în fața unei descoperiri surprinzătoare: pe planeta Venus ar putea exista viață. Anunțul a fost făcut luni de oamenii de știință de la Royal Astronomical Society, după ce în atmosfera planetei a fost identificat un gaz numit fosfină. Prezența lui sugerează existența anumitor procese chimice. În mod normal, apare doar dacă sunt implicate forme de viață. Considerată de mulți cercetători drept un indicator al vieții, fosfina este un gaz inflamabil, toxic, produs de bacterii care nu au nevoie de oxigen. Oamenii de știință sunt uimiți că acest gaz există în atmosfera lui Venus, una foarte acidă. Asta ar putea însemna că se folosește o biochimie necunoscută pentru a supraviețui.

Alexandru Mironov, scriitor de SF și realizator Digi World, a explicat  la Digi 24 în ce măsură este posibilă viața pe Venus și despre ce fel de forme de viață ar putea fi vorba:

„Moleculele organice sunt de imens de mare putere, capabile să se combine între ele până la complexe la care nici nu ne-am putut gândi. Se bănuiește că planeta Venus a avut început de viață cu miliarde de ani în urmă și o transformare a atmosferei incipiente a dus la moartea ei sau se bănuiește prin norii, de pildă, de pe Venus poate să apară viața. Când spunem viață nu înseamnă făpturi, să ajungem până la vertebrate, până la mamifere, ci înseamnă pur și simplu micromolecule care aproape încep să aibă viață. Dau un exemplu: virusurile de care ne temem și care sunt un fel de semi-viață. Deci, e foarte posibil ca acele combinații din norii venusieni - pe planetă, jos, este imposibilă viața, așa cum o simțim noi, pentru că peste 90 la sută e dioxid de carbon, restul azot și sistemele nu funcționează în asemenea respirație posibilă - însă la mari înălțimi, pe planeta Venus se va trăi”, a spus Alexandru Mironov.

Pe de altă parte, el nu exclude ipoteza ca înșiși pământenii să fi contribuit la asta:

„Mai e ceva. Noi, Pământul, trimitem, datorită forței centripete, așa cum primim meteoriți de pe Marte, trimitem și noi mai departe, către Venus, pe interiorul sistemului solar, datorită gravitației Soarelui, și e posibil ca această influență să vină de la noi spre norii venusieni. Eu cred că în viitor, atunci când cu adevărat se va putea face o cercetare la locul faptei, în norii de pe Venus, în jurul planetei, se va descoperi că microorganisme există. Viața este atât de puternică, atotputernică, încât acolo unde încep schimburile de substanțe în moleculele organice, ele duc pur și simplu la o înnobilare a materiei simple”, a explicat Alexandru Mironov.

Scriitorul crede, pe de altă parte, că viața este eternă, iar specia sapiens este „condamnată” la eternitate pentru că are acest simț aparte al curiozității.

„Eu cred că viața este eternă, pe Pământ este exemplu, susțin mereu că specia sapiens este condamnată la eternitate tocmai pentru că e atât de curioasă. Să știți că scriitorii de SF de mult au găsit viață pe Venus! Și de obicei, când asemenea ipoteze sunt lansate în această literatură foarte specială, care să dezvolte imaginația, oamenii de știință vin din spate, își pun microscoapele, telescoapele, reușesc să cerceteze la fața locului și descoperă că într-adevăr, adevărul este cel pe care și-l imaginează înainte-mergătorii. Nu mă miră!”, a comentat Alexandru Mironov, la Digi24, descoperirea anunțată luni anunțată de astronomi.

Editor : Luana Pavaluca