Încălzirea globală a adus lumea în fața celei mai mari extincții a vieții marine din ultimii 250 de milioane de ani

profimedia-0615409874
Nivelurile de extincție cu adevărat catastrofale ar putea fi atinse dacă lumea ar emite gaze cu efect de seră care duc la încălzirea planetei într-un mod neîngrădit. Foto: Profimedia Images

Încălzirea globală provoacă o schimbare atât de drastică oceanelor lumii, încât există riscul să se producă o extincție în masă a speciilor marine, eveniment care ar fi asemănător cu ceea ce s-a întâmplat în istoria omenirii de-a lungul a zeci de milioane de ani, avertizează un nou studiu citat de The Guardian.

O nouă cercetare avertizează presiunile cu privire la creșterea căldurii și la pierderea oxigenului, care amintește de „marea extincție” care a avut loc acum aproximativ 250 de milioane de ani.

Accelerarea schimbărilor climatice cauzează un impact „profund” asupra ecosistemelor oceanice, care „determină un risc de extincție mai mare și o bogăție biologică marină mai mică decât s-a observat în istoria Pământului în ultimele zeci de milioane de ani”, potrivit studiului publicat prima dată în revista Science.

Temperatura apei de mare a lumii crește constant din cauza căldurii suplimentare produsă de arderea combustibililor fosili, în timp ce nivelurile de oxigen din ocean sunt în scădere, iar apa se acidifică din absorbția dioxidului de carbon din atmosferă. Acest lucru înseamnă că oceanele sunt supraîncălzite.

Cercetătorii atrag atenția că volumul apelor oceanice complet epuizate de oxigen s-a dublat de patru ori din anii 1960 și devine mai ostil vieții din oceane și mări. Creaturile acvatice, cum ar fi scoicile sau creveții, nu pot forma în mod corespunzător cochilii din cauza acidificării apei de mare.

Toate acestea înseamnă că planeta ar putea aluneca spre o „extincție în masă, care rivalizează cu cele din trecutul Terrei”, precizează noua cercetare privind e ecosistemul subacvatic.

Presiunile generate de creșterea temperaturii apei și pierderea de oxigen, spun cercetătorii, amintește în mod inconfortabil de evenimentul de extincție în masă care a avut loc la sfârșitul perioadei Permian, adică acum aproximativ 250 de milioane de ani în urmă. Acest cataclism, cunoscut sub numele de „marea moarte”, a dus la moartea a până la 96% dintre animalele marine ale planetei.

„Chiar dacă amploarea pierderii speciilor nu este la același nivel cu ce s-a întâmplat acum 250 de milioane de ani, mecanismul pierderii speciilor ar fi același”, a precizat Justin Penn, climatolog la Universitatea Princeton din SUA, care a fost coautor al noii cercetări.

„Viitorul vieții în oceane se bazează puternic pe ceea ce decidem să facem astăzi cu gazele cu efect de seră”, a adăugat Penn.

Nivelurile de extincție cu adevărat catastrofale ar putea fi atinse dacă lumea ar emite gaze cu efect de seră care duc la încălzirea planetei într-un mod neîngrădit. Acest lucru ar duce la o încălzire medie de peste 4°C peste nivelurile din era preindustrială până la sfârșitul acestui secol, a constatat cercetarea.

Un astfel de prag ar declanșa extincții care ar remodela viața oceanului timp de câteva secole, pe măsură ce temperaturile continuă să crească.