O nouă procedură științifică le-a permis șoarecilor paralizați să meargă din nou. Reuşita e o „promisiune semnificativă” pentru oameni

Caucasian woman in a wheelchair at the window.
Foto: Profimedia Images

Oamenii de ştiinţă studiază diverse abordări care le-ar permite să găsească o terapie pentru paralizia rezultată în urma unor leziuni severe ale măduvei. Timp de decenii, acest lucru a rămas o provocare majoră pentru cercetători, deoarece sistemul nervos central al corpului uman, care include creierul şi măduva spinării, nu are nicio capacitate semnificativă de a se repara după rănire sau după debutul unei boli degenerative. Acum însă, oamenii de ştiinţă au folosit o nouă abordare şi au reuşit să facă şoareci paralizaţi să meargă din nou după o leziune a măduvei spinării prin regenerarea unor neuroni specifici. Reuşita reprezintă o „promisiune semnificativă” pentru persoanele care speră să îşi recapete mişcarea şi să poată merge din nou după ce au suferit leziuni grave ale măduvei, transmite News.ro.

Într-un nou studiu efectuat pe şoareci, o echipă de cercetători de la UCLA, Institutul Federal Elveţian de Tehnologie şi Universitatea Harvard au descoperit o componentă cheie pentru restabilirea activităţii funcţionale după o leziune a măduvei spinării.

Neurologii au demonstrat că regenerarea la şoareci a unor neuroni specifici şi ghidarea acestora înapoi către regiunile lor naturale ţintă a dus la recuperare şi restabilirea mersului după paralizia cauzată de o leziune a măduvei spinării.

Echipa a demonstrat că ghidarea celulelor către regiunea ţintă naturală este cheia recuperării funcţionale.

Oamenii de ştiinţă au utilizat iniţial o analiză genetică avansată pentru a identifica grupurile de celule nervoase care sporesc îmbunătăţirea mersului după o leziune parţială a măduvei spinării.

„Studiul nostru oferă o perspectivă cheie asupra complexităţii regenerării axonilor şi a cerinţelor pentru recuperarea funcţională după leziuni ale măduvei spinării”, a declarat dr. Michael Sofroniew, profesor de neurobiologie la facultatea de medicină David Geffen de la UCLA, într-un comunicat.

„Cercetarea subliniază necesitatea nu numai de a regenera axonii în zonele afectate, ci şi de a-i ghida în mod activ pentru a ajunge în regiunile lor ţintă naturale pentru a obţine o restaurare neurologică semnificativă”,  a completat medicul.

Ei au descoperit că simpla regenerare a axonilor din aceste celule nervoase în zonele cu leziuni ale măduvei spinării, fără o ghidare specifică, nu a avut impact asupra recuperării funcţionale.

Cu toate acestea, atunci când abordarea a fost rafinată pentru a include semnale chimice care să atragă şi să ghideze regenerarea acestor axoni către măduva spinării, ţinta lor naturală, şoarecii au prezentat îmbunătăţiri semnificative în ceea ce priveşte capacitatea lor de mers.

Cercetătorii concluzionează că aplicarea principiilor stabilite în acest studiu „va debloca cadrul pentru a obţine o reparaţie semnificativă a măduvei spinării lezate şi poate accelera repararea după alte forme de leziuni şi boli ale capacităţii de mers a sistemului nervos central”.

Echipa a subliniat faptul că datorită complexităţii implicate în promovarea regenerării pe distanţe mai lungi la alte specii decât rozătoarele acest lucru poate reprezenta o provocare şi ar putea întârzia aplicarea acestor descoperiri la oameni.

Totuşi, progresele realizate în acest studiu marchează un pas important în înţelegerea reparării măduvei spinării şi deschid noi căi pentru tratarea unor astfel de leziuni.

În 2021, o altă echipă americană a reuşit să repare cu succes leziunile grave ale măduvei spinării ale animalelor paralizate care şi-au recăpătat capacitatea de a merge în decurs de doar patru săptămâni.

Editor : A.C.