Criza alimentară la care omenirea se aștepta în 10-15 ani vine mai devreme. Economist: În România nu vor fi vremuri foarte bune

An apple on a dry desert land. Food insecurity, water shortage crisis and desertification concept.
Criza alimentară la care omenirea se aștepta în 10-15 ani vine mai devreme. FOTO: Getty Images

Prețurile alimentelor au crescut pentru a zecea lună la rând. În martie, a ajuns la cel mai înalt nivel după luna iunie 2014. Calculele au fost făcute de Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și se bazează pe un coș de alimente format din cereale, uleiuri vegetale, lactate, carne şi zahăr. "Este o pre-perioadă pentru ceea ce numim criza alimentară care se va declanșa. Iată că se declanșează mai devreme", a declarat la Digi24 profesorul de economie Mircea Coșea.

Preţurile la alimente înregistrează cea mai lungă perioadă de creştere din ultimul deceniu, ceea ce are o pondere foarte mare în calcularea inflației.

"E o pre-perioadă a ceea ce numim criză alimentară care se va declanșa. Omenirea are în vedere o criză alimentară care va începe în 10 sau 15 ani. Iată că începe mai devreme.

Citește și: ONU: Pandemia de COVID riscă să declanşeze o criză alimentară globală. Alimentele devin tot mai scumpe şi mai greu de obţinut

Sunt cauze interne și externe. În lume, prețurile alimentelor cresc pentru că sunt schimbările climatice foarte rapide. Acum 2 ani a fost criza măslinelor, care a însemnat scădere bruscă a producției de ulei de măsline. S-a întâmplat și la carnea de pui, pe plan mondial prețul acesteia crește.

Sunt și cauze interne, asta ar trebui să ne intereseze foarte mult. România are un nivel de dezvoltare sub mediocru, exportăm materie primă - legume, fructe, cereale - și importăm materie primă prelucrată. Avem un import foarte mare de produse alimentare, care sunt aduse în țară pe euro sau dolar și prețurile la raft cresc.

Apoi, pandemia a oprit unele ramuri de activitate. Magazinele au mai puțini clienți, pierd beneficiile și la raft măresc prețurile, pentru că trebuie să se protejeze față ceea ce înseamnă această scădere.

România nu reușește în aceste momente după doi ani de secetă foarte dură să aibă programe de stimulare a producției interne de legume, fructe și carne.  Prețurile vor avea o tendință de creștere, mai ales la legume și fructe de sezon. Dacă restricțiile mai durează, până în iulie prețurile vor crește și mai mult.

Când activitățile se restrâng, de teamă lipsei de predictibilitate, comercianții măresc prețurile, iar puterea de cumpărare scade în toată țara. Dacă adăugăm tarife sporite la energie și creșterea anumitor impozite locale, nu ne așteaptă o perioadă foarte bună", a explicat Mircea Coșea.

Indicele global al prețurilor alimentelor, la cel mai ridicat nivel din 2014

În luna martie 2021, indicele global al preţurilor la produsele alimentare a crescut până la 118,5 puncte, de la o valoare de 116,1 puncte în luna februarie, atingând cel mai ridicat nivel de după luna iunie 2014.

Creşterea din ultima lună a fost stimulată în primul rând de avansul preţurilor la uleiuri vegetale pe fondul unei cereri puternice şi al unor stocuri reduse, susţine economistul şef al FAO, Abdolreza Abbassian. În martie, preţul uleiurilor vegetale a crescut cu 8% comparativ cu luna februarie, atingând cel mai ridicat nivel din ultimii 10 ani.

Preţurile la alimente înregistrează cea mai lungă perioadă de creştere din ultimul deceniu pe fondul valului de achiziţii al Chinei şi al livrărilor limitate pentru mai multe produse de bază, ceea ce riscă să accelereze inflaţia. Această îngrijorare este una pronunţată în special în rândul ţărilor sărace care sunt dependente de importuri şi au plase de siguranţă şi o putere de cumpărare limitate şi care în prezent se confruntă şi cu pandemia de Covid-19. 

183 de milioane de persoane au fost încadrate "în situaţie de stres", la un pas de foamete acută

Pandemia de coronavirus riscă să declanşeze o criză mondială a alimentelor, mai ales în regiunile sărace ale planetei, unde hrana şi alimentele de bază devin tot mai scumpe şi mai greu de obţinut.

"Lanţul de aprovizionare cu produse agroalimentare s-a redus din cauza COVID-19. Hrana a devenit mai scumpă şi, în unele regiuni, complet inaccesibilă. Aprovizionarea cu mâncare va fi o problemă mult mai complicată în 2021 comparativ cu 2020", a avertizat în urmă cu două luni Agnes Kalibata, raportor special al Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) şi fost ministru al Agriculturii din Rwanda.

Citește și: Imaginile disperării americanilor rămași fără mâncare. "Vom avea de înfruntat o foamete cum n-a mai fost"

Conform unui raport global privind crizele alimentare, 183 de milioane de persoane au fost încadrate "în situaţie de stres" – la un pas de foamete acută şi cu riscul de a ajunge într-o situaţie de criză sau într-o stare mai gravă, în cazul confruntării cu un şoc sau un factor stresant, precum pandemia de COVID-19.

Citește și: Secretarul general ONU: 34 de milioane de oameni ar putea intra în situație de foamete. Dacă nu hrăniţi oamenii, veți hrăni conflictele

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate