Virusuri înrudite cu noul coronavirus, capabile să infecteze oameni, au fost descoperite la lilieci din Laos

un liliac cu aripile desfacute si limba scoasa
Foto: Profimedia Images

Cercetătorii de la Institutul Pasteur din Paris spun că au identificat mai multe virusuri înrudite cu SARS-CoV-2 la lilieci din nordul Laosului. Virusurile descoperite în țara asiatică ar fi capabile să infecteze oamenii. Este vorba de o descoperire importantă în ce privește originile coronavirusului, un subiect intens dezbătut și care s-a aflat în centrul unor dispute internaționale între marile puteri.

Concluziile studiului, care pot fi accesate gratuit pe platforma științifică Research Square, trebuie să treacă prin procesul de evaluare al altor cercetători înainte de a fi publicate într-un jurnal științific medical, conform Agerpres.

Pentru a înţelege mai bine evoluţia virusului SARS-CoV-2 şi originile sale, care fac de mai multe luni subiectul unor speculaţii intense, cercetători de la Institutul Pasteur din Paris, Institutul Pasteur din Laos şi Universitatea Naţională din Laos au participat între sfârşitul anului 2020 şi începutul anului 2021 la o misiune pe teren în nordul acestei ţări pentru a preleva eşantioane de la diverse specii de lilieci care trăiesc în peşteri calcaroase.

„Ideea de start era aceea de a încerca să identificăm originea acestei epidemii”, a explicat Marc Eloit, directorul laboratorului de cercetare a noilor patogeni din cadrul Institutului Pasteur din Paris, ale cărui echipe au analizat diverse eşantioane prelevate.

„Din diverse motive, care devin tot mai numeroase, suspectăm că anumiţi lilieci insectivori ar putea fi un rezervor al virusului”, a adăugat cercetătorul francez.

Prelevările au avut loc într-o regiune care face parte dintr-un imens relief carstic, constând în formaţiuni geologice constituite din calcar şi care înglobează totodată nordul Vietnamului şi sudul Chinei.

„Laosul împarte acest teritoriu comun cu sudul Chinei, cu o abundenţă de cavităţi în care trăiesc lilieci, de unde şi ideea noastră de a merge acolo. Pentru că ceea ce se petrece acolo este reprezentativ pentru acest ecosistem”, a adăugat Marc Eloit.

„Secvenţele de virusuri sunt aproape identice cu cele ale SARS-CoV-2”

Concluziile analizelor realizate de Institutul Pasteur: secvenţele de virusuri găsite la lilieci sunt aproape identice cu cele ale virusului SARS-CoV-2, iar cercetătorii au putut să demonstreze capacitatea acelor secvenţe de a permite virusului să pătrundă în celulele umane.

Cu toate acestea, virusurile studiate erau lipsite de „factorul furină” prezent în SARS-CoV-2, o funcţie care face să devină activă proteina Spike, permiţându-i virusului să pătrundă mai uşor în celulele umane şi a cărei existenţă condiţionează intensitatea patogenă a virusului.

Mai multe ipoteze ar putea explica această verigă lipsă, afirmă Marc Eloit. „Poate că un virus non-patogen a circulat mai întâi la om înainte de a suferi o mutaţie. Sau poate că un virus foarte apropiat de virusurile identificate deţine acel factor furină, dar noi nu l-am găsit încă”, a adăugat expertul francez, citat de Agerpres.

Un alt semn de întrebare: Cum a ajuns virusul din lilieci, găsit în acele peşteri, până la Wuhan, în China, punctul cunoscut de start al pandemiei, situat la o distanţă de 2.000 de kilometri? Deocamdată nu există un răspuns.

Însă, indiferent de aceste întrebări, noul studiu „este o descoperire majoră în ceea ce priveşte identificarea originii SARS-CoV-2”, a adăugat Marc Eloit.

Principala concluzie a cercetării este aceea că există într-adevăr virusuri foarte apropiate de SARS-CoV-2 la lilieci care sunt capabile să îi infecteze pe oameni fără să treacă printr-un animal intermediar, precum pangolinul.

Editor : Adrian Dumitru